tisdag, maj 18, 2010

Ge Polarpriset till Peter och Ove



Har alltid tyckt att Polarpriset varit mossigt. Det känns som om mottot varit: "vi måste hinna ge alla levande klassiker priset först innan vi kan ge det till någon yngre". Nu fick Björk priset och den numera 45 årige isländskan måste vara historiens yngsta Polarpristagare.
Ennio Morricone hade jag aldrig hört talas om innan, men när jag läste att det var han som gjort musiken till flera av Clint Eastwood´s 60-tals westerns så förstod jag varför han fick priset. Ett bra val.
Blir otroligt sugen på att läsa John Ajvide Lindqvist´s nya bok "Lilla stjärna".

Vad många kanske inte minns var föregångarna till landslagets och Åtvidabergs radarpar Ralf och Roland. Sent 60-tal härjade Peter och Ove runt i Allsvenskan och även landslaget (ett kort tag innan Ove långtidsskada) och satte skräck i motståndarna. Ovan ser vi en bild då radarparet nyligen träffades i och med en välgörenhetsgala i Globen. Anledningen till att Peter (i landslagströja) skrattar så hjärteligt var följande:

Ove: Minns du kvalmatchen mot Jugoslavien på Råsunda då vi vann med 4-1 och vi gjorde två mål var?
Peter: Nej, den minns jag inte.
Ove: Inte jag heller, det var därför jag frågade dig!

5 kommentarer:

Näsan sa...

Jag minns att snacket gick så här:
Ove: -Grymt va mycket Juggarna filmade och fuskade i kvalmatchen på Råsunda.
Peter: -Ja lika mycket som Esen och Anton R fuskar i Musikmästaren!
Ove: -Esen, Anton R och Juggar, ett jävla pack!
Peter: Ha ha...

Rick sa...

Peter: -Nästa gång jag har match mot Esen i Musikmästaren, hjälper du mig då Ove?
Ove: - Varför tror du att jag är till hjälp? Jag kan inget om musik!
Peter: Äh, lägg av! Du har ju haft Tracks i 30 år nu!
Ove: - Nä, nu blandar du ihop mig med min brorsa Kaj!
Peter: - Ja jävlar, det gjorde jag!
Ha ha ha...!!!

Näsan sa...

Peter: -Vet du att Rick ska ta med sig VHS band till DVD afton?
Ove: -Vad är DVD och VHS?
Peter: -Ha ha, som dina Super 8 filmer typ.

Rick sa...

Ove: -Vilken är din favorit Modospelare genom tiderna?
Peter: -Pekka Lindmark.
Ove: -Men han har väl inte spelat i Modo?
Peter: De e bja de!
Ove: -hi hi hi
Peter: -Ha ha ha

Jah Hollis sa...

Att inte ha hört talas om Ennio Morricone är en svår lucka i musikerfarenheten. Men bättre sent än aldrig. Få filmmusikkompositörer har väl influerat rockmusiken som han. Till och med Metallica spelar Morricone:

http://www.youtube.com/watch?v=Zm7EeuWnc-8&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=ZNGe7iK1O-4&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=mLXQltR7vUQ&feature=related