söndag, september 02, 2012

Vilodag


7 kommentarer:

/sign. "Upprörd medborgare" sa...

Apropå illustrationen har jag tämligen noga studerat det här med Skalmans mat- och sovklocka och funnit att NÄSTAN ALLTID när klockan ringer så SOMNAR Skalman! Bara en gång - i ett av TV-avsnitten - får man se Skalman äta efter att klockan har ringt. Han äter då frukost efter att frukostbordet kommit gående på egna ben.

För att undvika missförstånd yrkar jag därför att uret snarast byter namn till Skalmans sovklocka!

Rick sa...

Håller med om att det är alldeles för lite mat i samband med klockan. Personligen så tror jag att han äter när vi inte ser på. Jag tror även att de går på toaletten fast vi aldrig har sett något i den stilen när det gäller Bamse och hans vänner.

De tecknade figurerna vill ha lite privatliv, därför uteblir deras toalettbesök och deras måltider (förutom när Bamse häller i sig den där fjantiga dunderhonungen som jag inte tror på alls).

Rogga S sa...

Jag är lite inne på din linje Rick. Jag tror att det presumeras att "Skalis" äter lite "frukost" efter varje tupplur - trots att vi aldrig får se det. Men då borde det lämpligen heta Skalmans sov- och matklocka så att ordningsföljden stämmer bättre.

Dunderhonungen är ju hela essensen i storyn Rick. Jakten på honungen för storyn framåt och ger Bamsegänget trubbel när han inte får tag på den.

Rick sa...

En honung som bara gör Bamse stark och alla andra som äter den får ont i magen...!!!
Det luktar skumt långa vägar!

Mikael sa...

Dunderhonungen ÄR skum och har ju jämförts med knark...eller åtminstone doping.

Överlag har väl Bamse tappat en hel del trovärdighet på sistone. Ni har väl inte glömt hur han för inte så länge sen vände kappan efter den högerextrema vinden och ställde sig på myndigheternas sida mot de svaga;

http://www.mediesverige.se/2011/05/23/bamse-forskonar-avslaget-asylsokande-for-barn/

Rogga S sa...

Visst är d-honungen skum, men tänk omm Bamse var stark hela tiden och det inte fanns någon osäkerhetsfaktor i bilden.
Då skulle han ju läxa upp Vargen, Häxan Hia Hia och Krösus Sork helt utan komplikationer.

Rick sa...

Diskussionen om vem som var starkast har förekommit tidigare på bloggen: http://fuzzacidflowers.blogspot.se/2008/05/styrkebesked.html