tisdag, februari 10, 2009

Smaka på ordet Ståålfågel

Efter att ha ägnat gårdagen till att lyssna på Brända Barn så kommer denna dags musiklyssnande främst att tillägnas det bandet Ståålfågel och albumet "Sällskapa mig genom natten" från 1981. Ståålfågel med den knepiga stavningen som gör att man minns dem. Det var det närmaste Joy Division och Sisters Of Mercy man kom att hitta i en vanlig svensk skivaffär.
Det skojades friskt om att det skulle vara ganska roligt att gå in till Pet Sounds och slänga fram en fet pengabunt och säga: - "Allt med trummaskin och mörk sång".
Men smaka bara på namnet Ståålfågel! Sitter lika bra i munnen som Düsseldorf.
Såg förresten att Sisters Of Mercy ska spela på Fryshuset i Mars. Rogga?

14 kommentarer:

Anonym sa...

Ståålfågel var till och med sämre än Brända Barn. Det är ju en merit i sig...

Näsan sa...

Ståålfågel? Snart bloggas det om Vacuum...Minicirkusen, allt är förlåtet! kom tillbaka!

Rick sa...

Ja, efter att ha lyssnat på Ståålfågel i bilen på morgonen så måste jag nog medge att det inte var så hög klass på dem som band. Det var mer åt progg hållet än trummaskin och mörksång.

Nä, jag får nog leta rätt på lite Twice A Man i stället.

Steffes syrra har körat på en Vacuum platta.

Anonym sa...

Ja och inte har jag sett röken av några STIM pengar.Men det är ju lite fräckt att se sitt namn på baksidan av skivomslaget.

Rick sa...

Jag gnällde lite över att aldrig sett röken av några stim pengar från Veda tiden, vi spelades dock på radio då och då, tills jag hittade anmälningspappret i en låda för tre år sedan...

Rick sa...

Musikhuset i Ö-vik fyller 30 år i år och det ryktas om en Veda spelning i slutet på juli...

Näsan sa...

Twice a man, jag säger bara Tredje Mannen där har vi en grupp som måste återlyssnas "Cul de sac" vilken låt... "Veda Reggae i slutet på juli. Veda Reggae i kroppen på mig"

Rick sa...

Tredje Mannen, nja där går gränsen för vad som tas upp på bloggen.
Jagh jobbade ett tag på samma ställe som Tredje Mannen Mats. Han spelar numera i Tretioåriga Kriget, eller Kriget som dom kallar sig.

"Det är Reggae som dunkar i mitt huvud, Veda reggae i kroppen på mig". Funderar på att spara till rastaflätor till juli.

Anonym sa...

"Vill bara,vill bara vara barn...." Sådana höjdartexter Veda bjöd på.Första "Rockforum" i aulan på Nola är bland det roligaste jag varit på.Lycka till med rastaflätorna!

Rick sa...

Snackade med Johan alldeles nyss och han ska börja skriva några nya texter.

Anonym sa...

Oj,det ska bli spännande.Undrar om de kommer att handla om "brudar,bomber" och "skjortor som stinker" även nu... 27-28 år senare.

Anonym sa...

Såg reklam för något mirakelmedel för ökad hårväxt i t-banan. Pröva det Rick!

Anonym sa...

Twice a man´s synthplatta "Music for girls" gick varm i pojkrummet och deras symfoniska epos "The sound of a goat in a room" är en klassiker i genren - framför allt Part 4.

Skulle gärna se Cosmic Overdose eller Viva! på bloggen.

Rick sa...

Minns faktiskt inte riktigt hur Twice A Man lät. Hoppas att det inte blir en lika stor chock som när jag blev påmind om Ståålfågel (nu är jag orättvis för så dåliga var de inte. Titellåten "Sällskapa mig genomnatten" är en helt ok låt).

Cosmic Overdose´s "Dada Koko" är en klassiker, -"Moderna dadaister kan inte ha fel".

Viva minns jag knappt.