lördag, september 04, 2010

Kvicksand

Vad är det som är så fascinerande med kvicksand?Vad var det som gjorde att man alltid satt och tittade med stora ögon på den färglada bilden i Tarzantidningen och såg Tantor sakta sugas ner? Någon gång på tidigt 70-tal när vi lekte Tarzan (Jag vill helst ha det osagt vad det var vi lekte, det kunde lika gärna ha varit indianer eller krig kort och gott) hittade vi ett lerigt ställe där gyttjan påminde en hel del om kvicksand och det blev nästan slagsmål om vem som skulle sugas ner i den. Tantor förresten, vilket otroligt bra namn! Skulle passa på vilket rockgäng som helst. Får leta en stund på Google innan jag hittar en schysst bild på Tantor. Det är näst intill omöjligt att göra det sedan Disney gjorde sin variant av Tarzan. Den översta bilden på kvicksand har inget med varken Tantor eller Tarzan att göra men det vär den bästa jag hittade.

13 kommentarer:

Mats B sa...

Håller med, kvicksand är fascinerande. Och vilket bra namn, man förstår hur snabbt en person kan slukas.

I unga år var jag otroligt rädd för kvicksand. Det var värsta mardrömmen att någon gång kliva fel i Kroksta, och upptäcka "Åh nej, jag har trampat i kvicksand."

Men har verkligen Tantor hamnat i kvicksand?! Hur fick Tarzan upp en flera ton tung elefant? Var det inte Tarzan som fastnade och sen ropade på Tantor, som räddade honom. Scanna in den där rutan med Tantor i kvicksand. Jag tror dig inte!

Tantor FC. Bra namn på ett fotbollslag!

Nu måste jag lämna er. Ska gå ner i skogen nedanför huset och sätta upp en skylt "Fara! Kvicksand! Vänd tillbaka!" eller kanske bara "Kvicksand!". Det räcker nog.

Rogga S sa...

Det otäcka och fascinerande med kvicksand är att den är så lömsk, oberäknelig och ofta dödlig.
Under en helt vanlig djungelfärd går någon ner sig och fastnar i en "lerpöl". Då inser han plötsligt att det är kvicksand och att han sakta kommer att sjunka ner, cm för cm, om ingen kommer till undsättning. Vilken otäck väntan på döden!

Tantor låter som ett tungt hårdrocksband.

Bäst just idag är låten "You are not alone" på Mavis Staples nya platta där hon kompas av stora delar av Wilco.

Bowies "Quicksand" från Hunky Dory är en pärla.

Mats B sa...

Härligt Rogga, "You are not alone" är den mest spelade låten för mig den här veckan. Jaså, det är Wilco som kompar.

Och vad ska man tänka på när man hamnar i kvicksand?! Jo, att inte röra sig för mycket. Desto mer du rör dig, desto snabbare sjunker du mot döden. Ungefär som när du möter en björn alltså. Rör dig inte! Samt ropa efter Tantor.

Rick sa...

Lömsk! Precis så är kvicksanden om man ska sammanfatta den med ett ord.

Varför tror du att jag satt med stora ögon och läste Tarzan Mats?
Nä, ska sanningen fram så har du förstås helt rätt. Det var naturligtvis Tarzan som klampat ner sig i kvicksanden och det var Tantor som räddade honom. Kanske till och med Cheeta var med och sträckte honom en pinne som Tarzan kunde greppa. Sen så tog Tantor tag i Cheeta som i sin tur höll i pinnen som Tarzan höll i. Jag kan förväxla allt samman med något Tintin äventyr eller till och med kanske när Olle i Bullerbyn ramlade i vaken när de var ute och åkte skridskor.

Rick sa...

Har det någonsin förekommit kvicksand i någon av Saw filmerna?

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=Zk-AeafGm-s

Rogga S sa...

Jeff Tweedy har producerat plattan och skrivit två låtar, bl a "You are not alone" och enligt Nöjesguiden spelar delar av Wilco på plattan.
Hon kommer förresten till Nalen den 19 november - undrar om Jeff & Co kompar?

Mats B sa...

Den 19 november spelar både Teenage Fanclub och Mavis Staples i Stockholm, dessutom spelar Lloyd Cole på Katalin i Uppsala. Synd på alla krockarna, jag hade gärna sett Mavis, det var länge sedan jag såg en riktigt bra soulkonsert. Men Teenage missar jag inte denna gång! Och Lloyd måste väl också komma till Stockholm... Vilken konserthöst!

Idag söndag, ännu en dag att undvika att trampa i kvicksand.

Rick sa...

Om nu Mark Olson kommer till Stockholm, vem varnar honom då för eventuella kvicksandsfällor?

Näsan sa...

Tarzan på Gnistan, min första svartvita bioupplevelse. Johnny W´s djungelvrål, och olympiska simtag var ögongodis för en liten pojke! Tantor är överskattad, lite som Rolling Stones eller Beatles...

Rick sa...

När det börjar pratas om överskattning säger jag som Seinfeld sa till George: -Thin ice, very thin ice...

Rogga S sa...

Stones och Beatles överskattade - modig och utmanande kommentar i det här gänget Näsan!

Svartvit Tarzan på Gnistan är även mitt första biominne. Först gick pappa och jag till Centrumkiosken och köpte godishalsband, de fanns inte på den "vanliga" kiosken bredvid Partilagret.

Mats B sa...

Partilagret! Där köpte man en del fräcka kläder.