torsdag, november 08, 2012

Space Invaders

Precis till höger om de åtta bowlingbanorna fanns det några flipperspel och ett Space invaders spel.
Jag pratar om bowlinghallen i Ö-vik och tidpunkten måste ha varit sent 70 och tidigt 80-tal. Det fanns två varianter av spelet; en med knappar och en med joystick. Detta hade joystick, vilket gjorde att det var lättare att skjuta ner dessa rymdvarelser som ständigt anföll moder jord. Spelet programerades av Tomohiro Nishikado 1978 Med Taito som utgivare.

Det fanns ett annat spel som gick under namnet "Changeling" som var en modernare variant av detta och med bättre grafik och i färg. Vad hette spelet Näsan?

2 kommentarer:

Näsan sa...

He he när det blev åka av kom texten "Challenging" upp, därav vårat namn: "Changeling". Tror faktiskat att spelet i Sundsvall hette Space Invaders

Rick sa...

Jag såg faktiskt ett sånt spel idag på Strand. Det var ett barn som spelade och när jag stannade till kom en kille i vår ålder och utbrast - "Wow, jag har inte sett ett sånt här spel på 15 år. Jag har letat på nätet men inte hittat nåt!"
Det fanns fler som föll för Changeling.