fredag, februari 03, 2012

Vem är Björn och vem är Benny?



Blir sugen att se fimen om Margaret Thatcher, "The Iron Lady". Meryl Street gör en porträttlik bild.
Undrar om  The Clash´s "Stop it Thatcher" är med i film soundtracket?

Semifinaldags i "På Spåret ikväll". Haagarna kommer tyvärr att rensa banan med Johanna Frändén och Carl Johan De Geer och förstöra spänningen ganska snabbt är jag rädd för.

Andra kända hagar är:

Hoppa hage är en lek som involverar att hoppa i en formation av rutor som uppritats på marken med en vit krita på till exempel skolgårdar. Lekens regler varierar; ibland måste man hoppa hage på ett ben i en del av hopphagarna, medan man får vila med båda fötterna på marken i andra delar.

I fjol så gick jag med Herrarna i hagen,

aj, aj, med herrarna i hagen,
ja, med herrarna i hagen.
I år har jag nånting som sparkar i magen
aj, aj, som sparkar i magen,
ja, som sparkar i magen.
I fjol var jag klen som en vidividividja,
aj, aj, en vidividividja
ja, en vidividividja.
I år får jag gå liksom stabban i smedja,
aj, aj, stabban i smedja,
ja, som stabban i smedja.
I fjol så gick jag med långskörta-tröja, aj, aj..
I år får jag ta den till lindil och blöja, aj, aj..
I fjol gick jag klädd uti ny sidenklänning, aj, aj..
I år blir den full utav barnskit och välling, aj, aj..
I fjol fick jag höra den spelande lärkan, aj, aj..

I år har jag fått veta vad kärlek har för verkan, aj, aj..
I fjol var jag sjutton och alla ville ha mej, aj, aj..
I år är jag arton och ingen vill se mej, aj, aj..
I fjol så gick jag med pojkarna åt ängen, aj, aj..
I år får jag gå mellan vaggan och sängen, aj, aj..
I fjol gå gick jag med gossarna i gille, aj, aj..
I år får jag sitta och vyssja den lille, aj, aj..
I fjol så gick jag med herrarna i hagen, aj, aj..
Och i år har jag nånting som sparkar i magen, aj, aj..

Uti vår hage där växa blå bär.

Kom hjärtans fröjd
Vill du mig någe', så har du mig här!
Kom liljor och aquileja,
Kom rosor och salvia,
Kom ljuva krusmynta, kom hjärtans fröjd!
Fagra små blommor där bjuda till dans.
Kom hjärtans fröjd
Vill du, så binder jag åt dig en krans!
Kom liljor och aquileja,
Kom rosor och salvia,
Kom ljuva krusmynta, kom hjärtans fröjd!
Kransen den sätter jag sen i ditt hår,
Kom hjärtans fröjd
Solen den dalar men hoppet uppgår!
Kom liljor och aquileja,
Kom rosor och salvia,
Kom ljuva krusmynta, kom hjärtans fröjd!

5 kommentarer:

Näsan sa...

Nej däremot är "This Is England", "Something about England" och "White Riot" med på soundtracket...
Herregud vilken text till "Herrarna i Hagen"! Lite som jag tipsade Näsmark om den underbara låten "Klämmiga Katrin", där texten går: "Jag kallas Klämmiga Katrin, med mage rund och fin. Och inte spelar det nån roll att jag på håll är lik en boll"
Ann-Louise Hansson står för sjönsången, men jag kommer ihåg den poppigare och snabbare versionen med Skifs och Blåblus mer från 70-talets Svensktopp!

Näsan sa...

Här kommer en underbar cover:
http://www.youtube.com/watch?v=mjdYsaz9Q6s

Näsan sa...

Nej kom på att det inte var Skifs som gjorde cover på Klämmiga, men kolla in svensktoppslistan från mars 74 (dan innan jag fyllde 10år). Kanonlåtar...
1 HÅLLIGÅNG I
SKOGEN BERGHAGEN, LARS 48 3
2 DU LEVER SOM DU EN GÅNG HAR LÄRT STREAPLERS 44 8
3 BROOKLANDSVÄGEN HOOTENANNY SINGERS 36 10
4 SPANSKA ÖGON INGEBRIGTSEN, STEIN 32 6
5 OM AFTONEN HOOTENANNY SINGERS 29 1
5 KAN INGEN TALA OM FÖR MIG NÄR TÅ SIV-INGER 29 6
7 VA' HAR DU UNDER BLUSEN RUT STREAPLERS 28 1
8 PÅ VÄRLDENS TAK VIKINGARNA 27 4
9 SALLY VAR EN REKO BRUD SKIFS, BJÖRN OCH BLÅBLUS 26 4
10 KLÄMMIGA KATRIN HANSON, ANN-LOUISE 24 3

Rick sa...

Sally var en reko brud med Björn Skifs! Den hade jag helt glömt bort!!!

Rogga S sa...

Känns ganska klart att Lasses "Håll igång i skogen" låg 1:a.