lördag, april 14, 2012

Kanadensiska elektronikpionjärer

Det var inte riktigt det här jag hade förväntat mig när jag öppnade ögonen i morse. Säkert uppåt en decimeter.

Dryga två veckor kvar till maj och trädgårdsmöblerna som stått ute några veckor ser ut att vara chockade. Nä, nu behövs George Harrison´s "Here comes the sun" mer än någonsin. Hittade ett fantastiskt klipp med Paul Simon, David Crosby & Graham Nash där stämmorna låter som en kör med vårfåglar. Du hittar den här.

Kanadensiska elektronikpionjärer från tidigt 70-tal kan det vara något? Syrinx hette en elektroniskt trio som levde mellan 1970-72 och gav ut två album: Syrinx (1970) och Long Lost Relatives (1972). Musikaliskt rör drar de sig åt det progressiva men inte lika våldsamt som Amon Düül II eller tidiga Kraftwerk.

När läste du något av Charles Bukowski senast?

3 kommentarer:

Mikael sa...

Tror aldrig jag har läst Bukowski och vet att jag aldrig hört Syrinx, men Here Comes the Sun har jag hört tidigare :-)

Fantastisk version! Och David Crosby har verkligen ett unikt utseende.

Det finns även en vacker version av Here Comes the Sun där Paul Simon sjunger med Jojje himself.

Mikael sa...

...ingen nysnö i Övik, för övrigt...

Rick sa...

David Crosby har sett likadan ut de senaste 40 åren. Kanske lite mer välmående nu. Ja, en fantastisk version.

Måste kolla upp Paul Simon och Jojje.