fredag, december 25, 2009

Festen fortsätter


Åsa-Nisse festivalen fortsätter i natt med "Åsa-Nisse bland grevar och baroner" från 1961. Kanalen som ger oss julfrid är TV 4 och tiden är 05.05.

"Åsa-Nisse har utsetts till skogvaktare av traktens greve. Samtidigt som greven är bortrest har dennes syster skaffat fram en kavaljer, greve Mannerstad till grevens dotter. Hon har redan en fästman som inte godkänns av fastern. Grevens dotter har träffat Mannerstad när de var mycket små, men eftersom han inte kan känna igen henne kommer hon på att hon kan byta plats med slottets husa. Hon övertalar även Nesse att agera greve (Klabbarparn får bli betjänt). Nisse instrueras att spela lite tokig för att skrämma kavaljeren på flykten."

Personer att kolla upp är Stig Grybe som greve Malkcolm Mannerstad, Torsten Lilliecrona som greve Patrik Segerclou, Rune Öfwerman som pianist och Svante Thuresson som trumslagare.

Rune Öfwerman, som för övrigt var en gammal vän till Kalle Sändare, kan även ses i Åsa-Nisse filmen med det mycket fyndiga namnet "Åsa-Nisse i popform" från 1964.

11 kommentarer:

Clas sa...

Har du tråkigt Rick?

Rick sa...

Nej, varför undrar du det?

Clas sa...

Nä...inget särskilt.

Clas sa...

Rune Öfwerman...är inte det Clarence farsa?

Clas sa...

Fick Hågan Laghers bok "Den vassa eggen" av Moa i julklapp. På många sätt en fantastisk bok om en trasig själ och hans mannar.Dessutom ett tidsdokument jag känner väl igen mig i.

Clas sa...

Men han heter ju håKan...

Rick sa...

Håkan Laghers bok "Den vassa eggen" är jag bekant med. Däremot har jag aldrig sett Hågan Laghers bok "Den vassa eggen" eller håKan Laghers bok "Den vassa eggen". Är dom bra? Var kan man köpa dessa någonstans?

Yepp, det är Clarence´s far.

Clas sa...

Är du verkligen rätt man att kritisera stavfel?

Rick sa...

Jag kritiserar inte några stavfel. Jag var bara intresserad av alla de böckerna du skrev om.

clas sa...

Gå tillbaka och kolla igen. Exakt hur många böcker nämner jag?

Rick sa...

Du får nämna först.