måndag, december 21, 2009

Köttbullar


Köttbullarna jag gjorde i ugn ikväll är de godaste jag någonsin ätit. Nu är jag bara tvungen att sno ditt uttryck Clas: "Bättre än så blir det inte". Här får ni receptet som jag hittade på receptfavoriter.se:

1 kg blandfärs, viltfärs, lammfärs
1 gul lök
4 krm mald kryddpeppar
1 dl ströbröd
1 tsk vitpeppar
2 dl grädde
2 msk socker
2 tsk salt
2 msk stark senap
2 ägg

Skala och riv löken. Blanda ihop ingredienserna till köttbullarna. Överarbeta inte köttbullesmeten då blir den trådig. Låt köttbullesmeten stå i kylen en kvart, så att ströbrödet kan svälla. Provstek under tiden en köttbulle och smaka av med mer socker, salt eller peppar. Forma små köttbullar med händerna. Ta lite olja eller vatten på händerna om det blir kletigt. På restaurang brukar man förbereda ett oljat bläck, lägga smeten i en spritspåse, klämma ut och peta av duttar med en sked. Stek köttbullarna i smör runt om i en panna. Sätt på ugnen på 175 grader och lägg över köttbullarna på en långpanna efterhand som du steker. Stek färdigt köttbullarna ca 20 minuter i ugnen.

Köttbullarna på bilden ovan är inte mina. Jag tycker att de påminner om Mamma Scan´s...

1 kommentar:

Clas sa...

Stå och slabba med sånt när det finns färdiga? Jisses!