torsdag, december 10, 2009

Skäms & Helmut Balderis

Inte ett ända svar på gårdagens fråga. Fy skäms är min kommentar. Bara därför berättar jag inte det rätta svaret och hoppar även av adventskalendern. Så kan det gå.

Vad jag däremot bjuder på är en liten presentation utav den ryske hockeygiganten Helmut Balderis. Den Lettiskfödde Helmut tillbringade mest sin tid i Dynamo Riga förutom 3 säsonger från 1977 - 1980 som han tillbringade i CSKA Moskva där han gjorde 143 poäng på 119 matcher.


Det som gör att jag minns Helmut Balderis mest är namnet, så otroligt orysskt. Alla ryska/sovjetiska namn ska ju sluta med ett v och inget annat. Balderis låter mer tyskt än sovjetiskt.

14 kommentarer:

Mats B sa...

"You suck!" - den var fin att mötas av. Helmut Balderis, vilken legend! Var det inte honom som Tichonov hade lite svårt för..? En otrolig tekniker, men som sket blanka f-n i spelsystem och regler. CCCP! Av någon anledning börjar jag direkt tänka på 0-9-förluster...

Clas sa...

Fan vad gnällig du är då. Får du tänder eller?

Mats B sa...

Ja, vem tusan är snubben med mustaschen..? Känner igen honom... en brynäsare på den tiden hockeylirare var spinkiga... Mats N kan nog svaret.

Rick sa...

Det stryks för mycket medhårs här på bloggen och då kan det vara trevligt med ett sådant mottagande ibland eller hur?

Kollade på gamla ryska landslag på Youtube. Det var som om de dansade fram på isen. Makalöst.

Vad JAG är gnällig? Det kom då från rätt man.

Kan tänka mig att Mats N kan känna igen personen i fråga. Det är dock ingen Brynäsare kan jag ge som ledtråd.

På tal om Brynäs så dog Håkan Wickberg igår. En legend inom svensk hockey.

Rogga S sa...

Någon Leksing månne - Hans Jax?

Zacke sa...

Jag tror det är Russ Kunkel.

Rogga S sa...

Fint att Fetisov 51 år gör come-back i ryska KHL.

Rick sa...

Imponerande Rogga! Hans Jax, kanske den största av alla Leksandsklassiker.

Rogga S sa...

Jag är rätt nöjd faktiskt.

Clas sa...

Det går emot rätt mycket av min annars så gnälliga personlighet men jag måste säga att jag tycker synd om "Foppa".

Rick sa...

Hoppsan! Vad har hänt Clas?

Tycker att det är synd att inte Foppa får vara hel under en längre period. Han håller snuskigt hög klass i Elitserien.

Foppa hade visst sms:at till ÖA (Örnsköldsviks Allehanda) igår där han sagt att det inte var någon fara. Men han är väl inte den som klagar..

Näsan sa...

Snyggt London Calling Solax! När Thomas Steen (MODO tränare) snackade Elitserieminnen på Canal+, Arne och Ankans hockeykväll i tisdags, så berättade han om debuten i Leksand. Någon blev sjuk och han fick debutera som junior. Han bildade kedja med Mats Åhlberg och Dan Söderström. Backar var Ulf Weinstock och Hans Jax. Vilka klassiska namn...

Rogga S sa...

London top 5 december 09:

1.Fuller´s London Pride Ale på fat
2.Towern (härligt pappa & son besök)
3.Beatles remastrade plattor till julpriset 9 £ på HMV
4.London Eye
5.Hotellfrukosten med rejält tjockt bacon på lyxiga Charing Cross Hotell

Mats B sa...

Hans Jax! Hur tusan tog du den? Underbart klassiskt namn! Spelade Jax back? jag har alltid trott att han var forward. Inte ett rätt alltså... Hans Jax, måste bara få skriva det igen.