fredag, september 07, 2012

Vi berör Fablernas Värld

Mellan 1968 och 1992 spelades det in 1640 avsnitt av Fablernas Värld. Fablernas
Värld fanns även som serietidning, 1970 utkom 11 nummer på Semic Press.

Min personliga favorit var Pentti Varg. Pentti var en hejare på munspel och tog sig därefter rättvist artistnamnet "Pentti Varg, Spelemannen från skogarna". Vilket artistnamn!

Andra namn jag minns var Tango Räv (fast jag minns inte att han hette så), Charles Murmeldjur och Janne Korp. Jag vill minnas att det fanns en tablettask som hette Janne Korp (jag gjorde en snabb googling och fann att så var fallet. En fantastiskt snygg tablettask!)

En som jag inte alls minns men som finns med i rollistan på wikipedia är Landskrona 4 (bra gruppnamn). En före detta kapplöpningshäst som vandrade runt i skogarna... Varför då kan man undra?

7 kommentarer:

Mikael sa...

Det jag tyckte var bäst med Fablernas värld var att en färgversion av Jan Lööfs Felix gick i serietidningen.

Rick sa...

Lyckans ost som har tittat igenom en Fablernas Värld i pappersform!
Bloggredaktionen kommer att bege sig ut med ljus och lykta efter dessa 11 nummer.

Rick sa...

Janne Korp tabletterna var goda. Mjukare än Salta katt och där Salta katt lade krutet på saltet lade Janne Korp sitt krut på lakrisen.

Mikael sa...

Jag har en komplett samling! Den införskaffades sakta men säkert för några år sen med hjälp av Tradera. Som ung hade jag två nummer men de försvann på ett tidigt stadium.

Rick sa...

Du går fån klarhet till klarhet Mikael! Imponerande!

von Klaarhet sa...

"fån klarhet", var det en freudian fingerslip? :-)

För kännedom bör noteras att det 1970-71 utkom även en annan variant av "Fablernas värld". Denna utgåva har tjocka pärmar men innehåller inte serier utan foton ur TV-serien med berättande text. De är dock numrerade som en serietidning (finns åtminstone sex nummer, jag har nr 3-6) och man kan lätt blanda ihop de olika utgåvorna om man bara ser omslagen - det gjorde jag både 1971 och 35 år senare!

Serietidningen har orden "Fablernas värld" uppdelad på två rader (som på bilden i inlägget) medan albumserien har namnet på en rad.

Rick sa...

Från klarhet till klarhet ska det förstås vara! Tro inget annat!