onsdag, april 01, 2009

Sveriges 10 bästa album genom tiderna efter 6 röster

Low-Profile Pär har lämnat lista!

"Sveriges 10 bästa album genom tiderna efter 6 röster"

32 poäng
Abba - Arrival

23 poäng
Gyllene Tider - Gyllene Tider

21 poäng
Olle Ljungström - Olle Ljungström

19 poäng
Magnus Uggla - Va ska man ta livet av sig för när man ändå inte får höra snacket efteråt
KSMB - Rika Barn Leka Bäst

18 poäng
Eldkvarn - Atlantis

17 poäng
Popsicle - Laquer
Ebba Grön - Kärlek & Uppror

15 poäng
Håkan Hellström - Ett kolikbarns bekännelser

11 poäng
Håkan Hellström - För sent för Edelweiss

10 poäng
Magnus Uggla- Bobbo Viking

9 poäng
Cardigans – Long gone before daylight
Magnus Lindberg - Röda Läppar

8 poäng
Docent Död - Docent Död
Atomic Swing - A Car Chrash in the blue

7 poäng
Lustans Lakejer - Uppdrag i Génève
Dag Vag - Scenbuddism
Brända Barn - Allt Står I Lågor

6 poäng
Eldkvarn – Genom Ljuva Livet
Ebba Grön - We´re only in it for the drugs
Jacob Hellman- ...och stora havet
Nationalteatern - Barn av vår tid

5 poäng
Eldkvarn - Musik för miljonärer
Ebba Grön - Ebba Grön
Thomas Andersson Wij - En Introduktion Till
Eldkvarn - Pojkar. Pojkar. Pojkar

4 poäng
Olle Ljungström - Det Stora Kalaset
Anna Terheim- Somebody Outside
Abba - Abba

3 poäng
Reeperbahn - Peep-show
Ulf Lundell - Maria kom tillbaka

2 poäng
Magnus Lindberg - Som Dag Och Natt
Paul Paljett- Mumbo Jumbo
Noice - Tonårsdrömmar
Ratata - Jackie

1 poäng
Ulf Lundell – Längre inåt landet
Nationalteatern - Livet Är En Fest
Abba - Voulez-Vous
Flamingo Kvintetten - 5

17 kommentarer:

Clas sa...

1.Magnus Lindberg - "Röda läppar"
2.Lolita Pop - "Regn av dagar 1982-1990"
3.Wilmer X - "Under hot"
4.Mats Ronander - "50/50"
5.Sator - "Stock Rocker Nuts"
6.Reeperbahn - "Venuspassagen"
7.Dag Vag - "Scenbuddism"
8.The Lonely Boys
9.Micke Hagström - "Fountain of youth"
10.The Mop Tops - "Inside"

Näsan sa...

Vart är Roggas lista. ser bara bloggmasters sammanfattningen, men ej Roggas röster...
"Scenbuddism" vilken bortglömd platta som är jävligt bra!

Näsan sa...

Hittade den långt ner. Två ABBA plattor man häpnar...

Rick sa...

Nu väntar bloggen med spänning på din lista Näsan.

Mats B sa...

Micke Hagströms platta är en gammal favorit. Lolita Pops "Regn av dagar" - hmm, samlingsplattor på topp tio känns mycket mycket tveksamt.

Vid sidan om "Roligaste djur" är det här den roligaste omröstningen hittills, enligt mig.

Rick sa...

Det kommer fler roliga omröstningar. Något att fundera på under påsk: de 20 bästa svenska låtarna genom tiderna!

Omröstningen startar någon gång efter Påsk, jag återkommer med datum. Men just nu känns det som om alla behöver en list semester. Detta tar på krafterna.

Mats B sa...

Jag blir utbränd av bara tanken.

Näsan sa...

Det kan bli tio samlingsplattor alternativt boxar på min lista... Bästa Svenska låtarna, jag tar Påsklov och gräver ner mig i vinyl / cd högen.
Min lista (även känd som Facit) kommer imorgon.

Clas sa...

Nä du Mats B, jag tvekade inte en sekund när jag la in "Regn av dagar" på andra plats.

Mats B sa...

Jag förstår det Clas. När jag tänker efter själv är Beatles röda & blå skapliga dubbelplattor. Och Abbas "Gold" har några hits.

clas sa...

och?

Rogga S sa...

Två Abba-plattor känns perfa då deras toppar ligger snäppet över all övrig svensk musik.

Näsan sa...

För mig är ABBA skivor som morsan köpte på väg till fjälls... Och då var jag ganska ung. Hur gammal var Rogga när han köpte sina ABBA plattor? Tyckte Du mest lyssnade på Queen och KISS när det begav sig. (The Seventies). Visst ABBA är grymt bra, men som sagt för mycket bilen till Kittelfjälls för mig. Att Clas tycker det är OK med samlingsplattor på listan, är som att Maud Olofsson skulle bli ordförande i Hells Angels. Skrämmande, konstigt och lite sjukt... Eller är det bara en medveten provokation?

Clas sa...

Vad tror du?

Rogga S sa...

1. Queen & Kiss, javisst men nu snackar vi väl ändå svenska plattor.
2. Plattorna fanns i hemmet och behövde inte inhandlas.
3. Det var väl inte en "the seventies-omröstning"?
4. Bra musik i bilen är underbart - grattis till de minnena!

Rick sa...

Bloggen har väl aldrig varit mer levande än just nu? Det känns som om denna omröstning satt fart på de flesta. Jag ser verkligen fram emot din lista imorgon Näsan, med eller utan samlingsskivor.

Unknown sa...

Jäklar... efter att MB uppmärksammat mig på denna helt omistliga omröstning så gick denna morgon på jobbet väldigt fort. Top10 listor är alltid vanskliga.. speciellt på tid. Särskilt en svensk-top10. Skulle säkert kräva minst en vecka av vånda egentligen. Så jag går på känsla. Efter att ha kollat ställningen, nickat instämmande och skakat helt oförstående på huvudet, här kommer min 10a - direkt från hjärtat:

Ebba Grön - Kärlek & Uppror
Magnus Lindberg - Röda Läppar
Perssons Pack - Kärlek och Dynamit
John Holm - Sordin
Docent Död - Docent Död
Eldkvarn – Genom Ljuva Livet
Pugh - Bolla och rulla
Traste o Superstararna - Traste och Superstarana
Olle Ljungström - Det Stora Kalaset
Popsicle - Abstinence