onsdag, oktober 27, 2010

Hans Arnold

Tänk att det måste till ett dödsfall för att Hans Arnold skulle bli omnämnd på bloggen! Mannen som illustrerade vår generations barnböcker med bravur och Hans har även ett omslag till ett Abba album på sitt samvete; "Greatest Hits" från 1975. Jag minns att det var med blandad förtjusning jag tittade på Hans Arnolds bilder på 70-talet, de surrealistiska och ibland psykedeliska bilderna var ibland för konstiga för ett barn i 10-års åldern. Idag är känslan annorlunda och jag skulle mycket väl kunna ha en av Arnolds bilder som en fondvägg.

4 kommentarer:

Rogga S sa...

Älskade Abbas "Greatest hits" - både hitsen och omslaget.
Annars är omslaget till den underbara boken "Jag är en varulvsunge" ett starkt Arnold-minne.

Rick sa...

Jag gillar Bennys dräkt.

Clas sa...

Modo....

Anonym sa...

Jag har 6 stycken originaltavlor som var grund till ett barnprogram med berättar röst jag såg när jag var liten....Hamdlar om en voodostam.
Fd. Grannen vé körgårn´.