tisdag, augusti 02, 2011

Flykten från uppföljaren

Paul McCartney spelar på invigningen till London OS 2012! Det har pratats om att Ringo Starr också skulle vara med vilket höjer ytterligare invigningen ett par snäpp. Lägg till Julian Lennon och Dhani Harrison och en världhändelse är ett faktum. Det kanske är sista chansen nu för denna kvartett och vore inte London OS platsen för det? Rolling Stones och Led Zeppelin tackade nej till invigningen.

Flykten från New York kändes som en riktigt bra actionfilm när den kom 1981. Kurt Russel ger figuren Snake Plissken en karaktär som sållar honom till actionhjältefållan för evigt. Noterbart 1: The Duke, New Yorks kung spelades av Isaac Hayes. Noterbart 2: Filmmusiken och framförallt då titellåten, som kort och gott heter "Main title, är skapade av John Carpenter och Alan Howarth.
Att John Carpenter kommer på idén att göra en liknande uppföljare 15 år senare är bland det plattaste fallet jag skådat, innan Göta Kanal 2 och Änglagård 3 vill säga. Att ikläda den då 45 årige Kurt Russel Plisskenkostymen ännu en gång var ett drag som John Carpenter troligen ångrat. Manuset är en klassiker i sin genre. Jag är stolt över att äga denna klassiker på VHS.

Dagens San Fransisco är Syndicate Of Sound. Aktiva mellan 1965-1970.  

5 kommentarer:

Anonym sa...

En trestämmig "This Boy" eller "Because" med Paul, Julian och Dhani skulle vara läcker!

/Mikael

Rogga S sa...

Köpte filmmusiken till "Flykten" på legendariska skivaffären Track Records. Tror att det var den första filmmusiken jag köpte.

Rick sa...

Den hamnade sedan i min skivhylla efter ett byte/köp. Där stod den kvar till oktober 2009.

Minns att Lella köpte soundtracket till "Närkontakt av tredje graden"...

Rick sa...

Vilket är det bästa/roligaste/sämsta soundtracket egentligen?

Anonym sa...

"Bugsy Malone" är bra. Jag köpte den på kassett när det begav sig - och kassetten har jag kvar än idag :-)

/Mikael