fredag, oktober 03, 2008

The Man Who Invented himself


# 2. The Man Who Invented Himself.
Öppningsspåret på debutplattan "Black Snake Diamond Röle" från 1981. Underbar poplåt med ett piano som taktfast anger takt och ton och därtill en smakfull blåsslinga.
Jag har alltid haft svårt att skilja på invented och invited.

Jag har sett Robyn Hitchcock live en gång under 90-talets första hälft. Ensam med en akustisk gitarr. Konserten skulle börja 21.00. Jag tog bilen till stan, parkerade i ett garage som stängde 24.00. Klockan blev 22.00. Den blev 23.00. 23.30 hasade sig herr Hitchcock upp på scenen. Två låtar hann jag med innan jag blev tvungen att springa och hämta ut bilen innan de stängde garaget. Har för mig att den ena låten var "Sometimes I wish a was a pretty girl". Med facit i handen skulle jag kanske ha lämnat bilen till dagen efter.

I morgon är det dags för finalpasset på denna Hitchcock festival.

Ingen får missa DN´s 10 i topp lista på klassiska "Goa Gubbar" idag. Det lustigaste på den listan är att Stefan Rehn ligger etta, alltså före Glenn Hysén! Torbjörn Nilsson är inte med på listan. Liksom Patrik Sjöberg som inte ens är nära enligt DN. Ingvar Oldsberg blir tillfrågad om vad han tycker om listan och han ger juryn en bakläxa för att de missat Ingemar Johansson.

Om det är någon i vårt avlånga land som undrar vart Hjalle och Heavy tog vägen så kan jag tipsa om detta: http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&VideoID=43813016

Inga kommentarer: