söndag, april 29, 2012

Solskenspop

Födelsedagsbarn idag är Martin (21), Ric Menck (??) och Jerry Seinfeld (58). Grattis!!!

Detta för mig in på dagens subjekt; pop med melodier och med en blinkning åt 60-talet (och lite 70).

Först ut blir födelsedagsbarnet Ric Menck´s album från tidigt 90-tal, "The Ballad Of Ric Menck". Rickenbackergitarrer och Byrdsbas tillsammans med melodier som får dig att sträcka på dina mungipor.
Låten "Reachin´for the stars" innehåller allt en poplåt ska innehålla. - Det är bara att åka, som en kille sa när han hörde Lolas för första gången.

Vi vandrar vidare på vår popresa och stöter på Ric igen. Denna gång har han sin gode vän Paul Chastain med sig (senare kommer de att bilda det eminenta och mycket kompitenta popbandet Velvet Crush tillsammans).
Tillsammans kallar dom sig för Choo Choo Train och albumet heter "Briar High (Singles 1988)" och är som namnet säger ett album innehållande singlar. Melodier som är lika lekfulla som bandnamnet får ni här. Ric och Paul hade också ett band under namnet The Springfields tillsammans som gjorde några legendariska singlar. 

Dennis Diken spelar vanligtvis trummor i New Jersey bandet The Smithereens. När han inte gör det så hamrar han på trummorna i sitt eget band Dennis Diken With Bell Sound. Albumet som är deras enda heter "Late Music" och anledningen till att den är listad här förstår du nog.

Puhh, nu börjar det att slita hårt i popmuskeln. Möjligtvis är det överträning. Jag kämpar dock vidare för att presentera den fjärde och sista plattan i denna fyrklöverskvartett.

Nämligen Allen Clapp och albumet "Available Light". När jag lyssnade på plattan så kom jag plötsligt på varför jag gillar den här så pass mycket jag gör! Det är framför allt soundet som gör det (förutom att det förstås är bra låtar). 70-tals keyboards som lägger sig som en sammetsmatta över vardagsrummet i midjehöjd, det är sånt jag går igång på. 

Vem är denne Allen Clapp nu då? Jo, medlem i det kaliforniska bandet The Orange Peels som har fyra stycken album på sitt samvete. Allen är gitarrist och låtskrivare som då och då gör musik under eget namn. Hitills har det blivit fyra stycken fullängdsplattor.

Nej nu ska jag ut och fånga dagen.




Inga kommentarer: