onsdag, oktober 21, 2009

Gubbrock, födelsedagsbarn och god soppa

En låt som fascinerat mig ett tag men också fascinerade Per Gessle på 80-talet så till den milda grad att han startade ett band till låtens ära är Dr. Feelgood´s "Roxette". Enkel rhythm and blues med underbar sång av Lee Brilleaux och med briljant gitarrspel av Wilko Johnson. Johnson´s maniska vandring fram och tillbaka tillsammans med en galen blick gav en bild av en människa man inte skulle vilja vara i närheten av. Videon kan du kolla in här. Kolla in hur tight avslaget är Mats B.

Igår fick vi en 20 åring i familjen. Grattis Ellen!
Det bjöds på en makalöst god fisk och skaldjurssoppa med en touch av saffran.

15 kommentarer:

Clas sa...

Dr.Feelgood var ruggigt bra! Framför allt med Wilko men de gjorde även bra saker med Gypie Mayo och Johnny Guitar. Det fanns en hel del bra band där under den så kallade pubrockvågen. Inmates och Count Bishops blev ju hyfsat kända. Mina favoriter var Lew Lewis Reformer. Lew hoppade ju in lite här och var och spelade munspel. Bland annat med Eddie and the hot rods. Han utgjorde också Oil city sheiks ihop med bland annat folk från Dr.Feelgood och Jools Holland.

Clas sa...

Ett STORT grattis i efterskott Ellen!

Rick sa...

Efter att ha sett dig spela trummor till "Switchboard Susan" har jag förstått att pub och gubbrock varit en god vän till dig.

Inmates har varit mina favoriter i denna genre som kan tacka Mats Olsson för mycket.

Det verkar som om du skulle kunna få sätta ihop en "Best of Pubrock"?

Clas sa...

Så det lät inte hårdrock om den då?

Inmates lånade ju in Barrie Masters från Eddie and the hot rods när Bill Hurley mådde som sämst och det var ju inte så lyckat.

Har det mesta på vinyl.

Rick sa...

Hårdrock? Jag vet inte vad du pratar om...

Inmates 4-5 första plattor är riktigt bra.

Gubbrock, vilket härligt uttryck!

Mats B sa...

"Tight avslaget". Avslag på vadå? Har du sökt ett lån och fått nobben... jag förstår ingenting. Nej, jag fortsätter att läsa min Hifi & Musik istället.

Rick sa...

Det är inte lätt när det finns två stycken Mats på bloggen. Mats N (Fleetwoodmacquizvinnaren) menade jag.

Mats B sa...

Varje gång du kallar honom Fleetwoodmacquizvinnaren, svider det till. Och det vet du! En FM-biografi ska snarast inhandlas.

Clas sa...

Ni som verkar känna till Fleetwood Mac mer än väl. Vilken sättning tycker ni är den bästa?

Clas sa...

Och vad gillar ni Buckingham & Nicks platta från -73? Finns en del riktigt fina saker på den.

Rogga S sa...

Mats B - förstår att du relaterade "avslag" till lån som gammal SBAB:are.

Ett tips!
I senaste numret av Hifi & Musik handlar veckans artikel om att
den integrerade Hegel-förstärkaren H100 tar upp kampen mot svenska konkurrenter som Bladelius och Primare men även HK 990 och Naim XS. Som extra ess i rockärmen har Hegel inbyggd USB-DAC!

Det finns som bekant ingen genväg till det perfekta ljudet!

Oj vad "Cat people" lät bra på vita duken!

Clas sa...

Som 13-14-åring med intresse för varje snygg ackordsföljd jag kunde hitta plöjde jag det mesta jag kom över i musiktidskrifter. Om det sen var Hifi & Musik, NME, Musikens Makt eller Olsson pop-sida i Expressen spelade ingen större. Överallt där jag kunde få tips om band, artister och plattor letade jag. En passion som håller i sig än. Även om det var länge sedan jag bläddrade i ett nummer av Hifi & Musik. Men jag lovar att jag skulle göra det om det låg ett exemplar framför mig. Vad beträffar tekniska prylar och perfekt ljud är jag totalt ointresserad.

Mats B sa...

Det där Dr Feelgood-klippet var riktigt bra. En annan Gessle-koppling, Switchboard Susan-covern "Marie i växeln". Eller var det Gyllene som gjorde orginalet...

Ingen av deltagarna i quizen kan påstås vara Fleetwood Mac-kännare. Det var så låg nivå att Rick nästan blev förbannad. Men favoritsättningen är förstås den klassiska från "Rumours" och framåt till 87/88(?). Buckingham/Nicks-plattan är fin. Det hörs att Fleetwood Mac byggde vidare på soundet.

Diskussioner om vissa ämnen, som t ex Hifi & Musik, gör att bloggen stundtals håller världsklass.

Rick sa...

Rumours sättningen är den bästa. Sen har det ju dykt upp diverse muppuppsättningar med bl.a Billy Burnette som medlem.

jo, ibland lyfts bloggen upp till skyhöga höjder för att, som oftast, dyka ner till kloaknivå.

Jag tror jag ska köpa ett nummer av Hifi & Musik. I studiesyfte förstås.

Näsan sa...

Jag håller HK 990 som snäppet vassare än Primare! Ungefär som att "Foppa" är snäppet vassare än "Macke"... Som grabb läste jag (tittade i) Poster, som jag håller som Världens bästa musiktidning genom tiderna. ingen annan hade publicerat Runaways medlemmar iklädda sina trosor...Eller gjort reportage om ett bajsande Sweet på Grönan. Musikjournalistik på "hög" nivå...