onsdag, oktober 14, 2009

Nyhetsankorna


Läste igår i DN en recension av en show kallad "Nyhetsankorna" och jag är faktiskt riktigt sugen på att se showen bara för se om den är lika usel som den beskrivs. Så här skriver Jane Magnusson i DN på nätet:

"Flera av TV 4:s mest kända profiler: Peppe Eng, Lennart Ekdal, Malou von Sivers med flera har en brunchföreställning på Berns som de kal­lar ”Nyhetsankorna”. De sjunger, kryper omkring och gör sketcher i ungefär två timmar med paus. Det känns som två år. Efteråt måste jag gå hem och duscha.

För ”Nyhetsankorna” saknar jag ord. Jag får i stället luta mig på min omgivning.

Tonåringen jag tog med mig som sällskap säger ärligt:

– Gud, det här är ju som när mina högstadielärare hade julshow för oss i plugget – fast vänta, då var det ju i alla fall roligt.

Malou von Sivers kommer svartklädd ut på scen för att sjunga hest och sexigt. Falskt blir det i alla fall. Hennes låt ”Killing me softly” är särskilt illa vald eftersom man inte behöver vara Adde Malmberg för att ha roligt över hur uselt hon sjunger och liksom dödar oss med sin sång.
von Sivers svidar om till stora byxor, keps och halskedjor och rappar sig igenom de tveklöst mest pinsamma fem minuterna jag upplevt i hela mitt 41-åriga liv. Så kommer Peppe Eng ut och berömmer henne:

– Man ser ju att Malou har en helt ny karriär framför sig?

Ja, den gamla är i alla fall över.

Hur TV 4:s profiler tror att de kan ha någon som helst trovärdighet efter denna katastrofshow är för mig obegripligt.

Så glider Lennart Ekdal in på scen och skall rocka loss. Han pratar om Erik Åsbrink och är så trist att man i stället noterar hur han petar sig i näsan och torkar av det på skjortan. Lennart! Så där kan du hålla på hemma men nu står du på scen. Du har strålkastare på dig! Folk sitter och äter framför dig. Du är bara på scen några minuter, kan du inte låta näsan vara?

– Mår ni bra? undrar Lennart.

– Saknar ni något?

Från bordet bredvid hör jag någon föreslå: ”Regi?”

Nyhetsankorna saknar mer än det: talang, humor, musikalitet, självdistans, scennärvaro, repetitioner, passion, smak, stil, klass och framför allt en broms. Varför tog de inte död på det här för länge sedan, exempelvis vid första repetitionen – när de borde ha förstått att de inte har något att komma med. Men just det ja, ”Nyhetsankorna” har med all tydlighet inte repeterat."

Dags att boka biljetter?

4 kommentarer:

Clas sa...

Jag har tyckt att denna samling människor varit en samling pinsamma trähattar innan du nu presenterade detta. Särskilt von Sivers och Ekdal. Usch då. Kul sågning.

Rick sa...

jo, det känns ju som om det bara kan sluta på ett sätt.

Näsan sa...

"Sök Ranko sök!"
1: Den svarta ön
2: Krabban med guldklorna
3: Månen tur och retur (del II)
4: Rackham den Rödes skatt
5: Plan 714 till Sydney
6: Tintin i Tibet
7: Faraos Cigarrer
8: Det hemliga vapnet
9: Kung Ottokars Spira
10: Koks i lasten

åw sa...

man vill ju se showen efter den här rescensionen