måndag, oktober 22, 2012

Neil och Stetsonhattarna

Sömnig masar jag mig fram till tidningen som ligger uppochner på köksbordet och tycker att bilden på framsidan till kulturdelen liknar ganska mycket Neil Young. Till min stora glädje är det fortfarande han på bilden när jag vänt tidningen rätt. Den alltid aktuelle Neil Young är nu så högaktuell att det nästan ryker om karln. En ny dubbel-cd och en bok är i antågande. Albumet har jag skrivit om förut men det skadar inte att nämna det igen. "Psychedelic Pill" heter albumet och släpps nästa måndag. 9 låtar där den längsta klockas på dryga 26 minuter.

"Waging heavy peace - A hippie dream" heter Neil Youngs bok på originalspråket, på svenska heter den kort och gott "Fredsförklaring". Boken är resultatet av ett galet skrivande som började när Neil brutit en tå och satt sysslolös. Boken släpps den första november. Julklapp? Nä, jag orkar inte vänta.

 Tre stycken Stetsonhattar avslutar detta inlägg och anledningen till det är att jag förväntar mig att få se en sådan bäras med stolthet efter bröderna Mats resa i staterna. Denna vita ger mig kraftiga JR vibbar och då är det inte Dinosaur JR jag syftar på.
 Den bruna ovan är otäckt lik den svenska fotbollslandslaget bar vid hemkomsten från USA 1994.
Min klara favorit av dessa tre. Den svarta briljerar i sin enkelhet och med det nonchalant enkla spännet på sidan.

Inga kommentarer: