torsdag, maj 29, 2008

1978

Jag återknyter till The Jam och deras ”All Mod Cons”. Plattans avslutande låt, ”Down in the tubestation at midnight” påminner en hel del om The Clash ”Safe european home”. I båda fallen fadeas (stavas det så?) låtarna upp i slutet och ackordföljden är snarlika. Kanske till och med lika.
Rogga S gjorde ett detektivarbete och fann att ”All mod cons” gavs ut den 3 november och ”Give ém enough rope” en vecka senare. Alltså härmar inte Jam The Clash utan snarare tvärtom. Spekulationer.

Båda skivorna kom 1978 vilket gör att det redan där känns som ett gott pop år. Vilka andra plattor som är värda namnet släpptes detta år?

Costello – This years model
Blondie – Parallel lines
Rolling Stones – Some Girls
Springsteen – The River Ramones – Road to ruin
Kraftwerk – The Man machine
och Fleetwood Mac med mästerverket "Rumours" (det får bli en rumours special framöver).

Har säkert glömt en hel del. Favoriter?

19 kommentarer:

Anonym sa...

Äntligen några jag känner igen o gillar - Fleetwood Mac!!
"Tell me lies,tell me sweet little lies...."

Anonym sa...

Så här dagen före ½ Kiss går på scen och drar igång med det stentuffa gitarrintrot till "Detroit Rock City" (alltid samma konsertstart), så måste deras soloplattor från -78 såklart nämnas. Och varför inte "5-7-0-5" -öppningsspåret och hitsingeln från plattan "Book early" (-78) med City Boy.

Anonym sa...

Fantastiska 78-plattor! Kanske är "Parallel lines" min favorit.

"5-7-0-5" med City Boy var för övrigt min första singel.

Jag måste anmäla ett fel till bloggombudsmannen. Det var inte "The River" som släpptes 1978 utan "Darkness on the edge of town".

På tal om Kiss. Har ni sett den här listningen: http://dagensskiva.com/2008/05/24/kiss-tio-allra-basta/

Anonym sa...

NICK LOWE - "JESUS OF COOL"!!!!!
FLAMIN' GROOVIES - "NOW!"!!!!!

Fleetwood Mac var, och är, bitvis ett fantastiskt popband! Dessutom ett helvetes bra bluesband när det begav sig. Lindsey Buckingham är en hjälte!

Att ens nämna Clash och Jam i samma mening är tjänstefel! Och sen komma och påstå att Clash snodde från Jam...ja...jag finner inte ord för idiotin!

City Boy...mölle nöh!

Tycka vad man vill om dem men 1978 släppte Dire Straits sin debut och Mark Knopfler blev en av världens mest omtalade gitarrister. Jag tycker fortfarande att deras två första album är helt okej.

Andra mer eller mindre "viktiga" plattor som släpptes -78:
Johnny Thunders - "So alone", Television - "Adventure", Thin Lizzy - "Live and dangerous", Rush - "Hemispheres", Thorleifs - "Kurragömma".

Jag hade alla Kiss-plattor fram till och med "Destroyer" men dem gav jag bort någon gång 79-80. Har inte saknat dem en sekund.

Rick sa...

Hemispheres med Rush är helt ok. Hur klassar du "Adventure" med Television, mer eller mindre viktig?

Dire Straits två första plattor var riktigt bra. Sen började de med pannband och allt rasade.

En av mina 1978 favoriter är Sex Pistols "Silly thing". 17 gitarrpålägg. Snacka om gitarrmatta...

Andra 1978 album:

Boppers - Boppers 1
Lundell - Nådens år
Stranglers - Black & White

Anonym sa...

Den är väl mindre "viktig" än "Marquee moon" men ändå bättre än sitt rykte.

1978 släppte Magnus Lindberg "Som natt och dag". En av de bästa svenska plattor som gjorts.

Johnny Moped fick ur sig "Cycledelic". Vem minns inte hans dunderhit "Darling, let's have another baby" ?

Anonym sa...

Två andra kanoner från 1978:
Tom Robinson Band-"Power in the darkness"
Tom Petty & The Heartbreakers-"You're gonna get it" (innehållandes en av Petty's godaste popkarameller "Listen to her heart")

Anonym sa...

Helt rätt Melker! TRB-plattan spelade jag mycket under några år. Minns att man med lp'n fick med en mall med den klassiska knutna näven så man kunde göra en egen t-shirt. Det gjorde jag. Och visst är Petty's "Listen to her heart" en riktig smällkaramell!

Kom dock på att det viktigaste som hände på min musikfront 1978 var att The Plimsouls bildades.

Anonym sa...

Och jag som på senare tid förstått att min bror är en popnörd....här är han i gott sällskap :).Det var väl kanske tur att han övergav sina "Anita och Televinken" och "TinTin" skivor.Jag var liiite orolig ett tag.Det är väl inte för inte man är storasyster.Hela 17 mån äldre.

Anonym sa...

En annan favorit:Electric Light Orchestra!! Vet ej när deras "Out of the blue" kom men såg dem i a f på Hovet -78.Hittade "Sweet talking woman " på youtube.Gillar den fortfarande.Spana in frisyren och brillorna :)

Anonym sa...

Den amerikanske gitarristen/sångaren/låtskrivaren Bill Lloyd fick frågan om han aldrig tröttnade på musik? Han satt tyst länge och sa sedan: "Jag förstår inte frågan".

Jag kan bara prata för mig själv men jag förstår precis vad han menar. Jag förstår inte hur man kan ha musik som lite bakgrundsljud. Jag förstår inte hur man kan ha på radion och snappa upp en eller annan hitlåt och sen nöja sig med att köpa någon "Absolute..."-samling. För mig är det så mycket mer. Det låter säkert pretentiöst men det är ett sätt att leva. Och det finns ju så E N O R M T mycket att upptäcka. Att då komma i kontakt med människor som har samma intresse och behov är ju fantastiskt. Genom musiken har jag fått kontakt med många underbara människor. Både som lyssnare, samlare och musiker.

Jag har blivit kallad både popnörd och musiksnobb och det bjuder jag på för den som kallar mig det är oftast okunnig eller/och ointresserad. Men i det fallet hjälper jag gärna till. Det är ju fruktansvärt kul att dela med sig av den musik man älskar. Och det finns ju musik för alla stämningar och tillfällen.

Jag kan fortfarande bli rörd till tårar av en ackordsföljd, ett sångarrangemang eller en refräng. Den dagen jag tappar den förmågan är det dags att lägga mig six feet under...

Anonym sa...

Underbar KISS-listning Mats B.Måste nog fixa en egen.
5 schysta 7" från -78:
Stayin´alive,(Don´t fear) The Reaper, (White man) In Hammersmith Palais, Teenage Kicks, Le Freak.

Anonym sa...

Jag är full av beundran.

Rick sa...

Jag höll på att få en musikalisk överdos efter ett besök på popfestivalen "International Pop Overthrow" 1998 i Los Angeles. 140 band på 14 dagar och jag såg allt!
Allt var inte av världsklass men det fanns en hel del gobitar. Det kan nämnas att nördtätheten var stor (med mig inräknad).

Anonym sa...

Och då var ändå inte vi (mops) där...

Näsan sa...

Både "Safe.." och "Down in The..." är två grymt bra låtar! Men Clash snodde aldrig, dom lånade bara av alla stilar. Så Jam får nog stå med Tjuvstruten. Dessutom skrevs låten i planet hem från Jamaica: "The LP begins with its most spectacular cut, "Safe European Home," a furious and funny account of a trip Joe Strummer and Clash lead guitarist Mick Jones (who, with Strummer, writes the songs) made to Jamaica. What might have been a nice Patti Smith-style ode to Rasta Consciousness ("Jah speak to me, too, man—uh, mon?") turns out instead to be a hard-rock version of 10cc's "Dreadlock Holiday." Would-be soul brothers Strummer and Jones report back from "a place where every white face was an invitation to robbery," where Natty Dread is drinking at the bar in the Sheraton Hotel. They looked for Bob Marley's punky reggae party (he even sent them an invitation!), but no one knew where it was, and Bob was out of town. The feeling of displacement is hilarious, but what makes the song more than a good joke on the Clash, what tosses you right into the middle of it, is the pure power of the performance: Strummer's outraged and self-mocking vocals, Jones' wonderfully sardonic chorus ("Where'd you go?" he keeps asking Strummer) and the careening caterwaul of the band."
Helvete va bra plattor som kom 78´. Blondie, Clash och TRB får gälla som mina favoriter. Lizzy har ju blivit en stor favorit i efterhand, så det är fusk.

Rick sa...

Är det kanske dags för en Clash special Näsan?

Anonym sa...

Lizzy? I efterhand? Fusk? Jag hoppas att du syftar på dig själv, Näsan.

Anonym sa...

Vilken fantastisk fjäder i konserthatten Steffes syrra! - att ha sett ELO när de var i högform 78. Jag är imponerad!
På temat "medföljande roligheter i vinylskivor" så innehöll Kiss "Love gun" en pistol i hårdpapp som även kunde ge av en smäll - om man hade den rätta knycken.