onsdag, maj 07, 2008

Superman vs. Muhammad Ali

Någon som minns detta nummer av Stålmannen? Själv var jag ingen Stålmannen fantast och kan inte erinra mig att jag läst just detta nummer, men minns ändå att jag gillade omslaget. Idén om att sätta ihop en match mellan Stålmannen och tungviktsvärldsmästaren Muhammad Ali var kittlande intressant. Lite irriterande dock att tecknaren inte satte rätt namn ovanför boxarna. Någon som minns hur matchen slutade? Notera Läderlappens huvud i förgrunden.


"Kan man se, så att säga, vilket namn som hör ihop med vilken bild?"

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ali vs Stålmannen - vilken fight!
Påminner lite om Sösses fina hypotetiska funderingar om man skulle kunna vinna mot Mike Tyson om man var beväpnad med en slägga.

Rick sa...

Det låter som om Sösse borde vara med och diskutera här på bloggen. Har du hans mailadress?

Till vänster om Läderlappen kan man se Jimmy Carter. Don King är till vänster för övrigt.

Anonym sa...

Kalla mig tråkig men på matchen Tyson mot Sösse med basebollträ (Roger, det var inte slägga), så lägger jag fortfarande mina pengar på Iron-Mike.

Och i matchen Ali mot Stålmannen så satsar jag på Stålis. Eller får han inte använda superkrafterna?! Jag kanske analyserar för mycket... Snyggt omslag!

Mantel är för övrigt världens mest underskattade plagg. Måste man vara superhjälte för att få bära mantel? Kan man bära mantel på affärsmöten och fester? Jag är sugen.

Anonym sa...

Jag har gått runt i villan och funderat. Inser nu att förutom superhjältar kan både Dracula, amerikanska wrestlare och kungar bära mantel. Det verkar dock krävas en viss attityd för att bli mantelbärare.

Anonym sa...

Visst ger en mantel mycket pondus. Prins Valiant bar sin mantel väldigt snyggt. Man kan väl också bära mantel på mera "vardagsnivå", som skydd mot regn och vind, t ex om man ska på en lång äventyrlig vandring som hoberna Sam & Frodo.

Anonym sa...

Prins Valiant, Sam och Frodo - vilka ädla mantelbärare! Hade inte Jesus mantel då och då. Är ponchon de sydamerikanska indianernas mantel?

När vi åker till Köpenhamn i juni känns det som en lång äventyrlig resa. Jag hoppas att det innebär att vi alla fem kan bära mantel.

Rick sa...

Visst hade väl Apollo Creed mantel på sig inför första matchen mot Rocky?

Vad skulle krävas för att få bära mantel? Ett SM eller VM-tecken?
Att man gjort en hjältebragd?

Ska det finnas olika mantlar för olika dagar? Skillnad på mantlar för män och kvinnor? Ska H&M få sälja mantlar? Stadium? Ska det vara manteltvång på vissa restauranger?

Anonym sa...

Spiderman, Spiderman,
Does whatever a spider can
Spins a web, any size,
Catches thieves just like flies
Look Out!
Here comes the Spiderman.

Is he strong?
Listen bud,
He's got radioactive blood.
Can he swing from a thread
Take a look overhead
Hey, there
There goes the Spiderman.

In the chill of night
At the scene of a crime
Like a streak of light
He arrives just in time.

Spiderman, Spiderman
Friendly neighborhood Spiderman
Wealth and fame
He's ingnored
Action is his reward.

To him, life is a great big bang up
Whenever there's a hang up
You'll find the Spider man.



Mantel...ha! Det var tamejfan det barnsligaste jag hört!

Anonym sa...

http://www.youtube.com/watch?v=05hDiLTDkFo