onsdag, maj 21, 2008

Papier maché

En kollega på jobbet, vi kan kalla henne Birgitta, ville att jag skulle ha en papier maché special. Varför inte?

Papier-maché är en pappersmassa som används till modellering. Det är ett billigt och otroligt tåligt material - och gammalt. Man har hittat egyptiska mumie-kistor som tillverkats i papier-maché, och de har bevisligen hållt i flera tusen år. Huvudingredienserna är papper och lim.

Vill du veta hur man gör en dinosaurier I papier maché så kolla här.

George Costanza gjorde en gång slut med en tjej för att hennes intresse var att göra hattar i papier maché.

Michael Machell spelar elektronisk keyboard på ett speciellt sätt...

Henrik Schyffert var riktigt bra på China Teatern igår (inte Berns). Dryga 1 ½ timmes monolog om 90-talet. Tänkte jag skulle dra nåt skämt han drog men jag kommer inte ihåg...hjärnsläpp.

7 kommentarer:

jag kan kalla mig birgit.. sa...

Äntligen :)!! lite matnyttiga tips.
Förutom sån´t som går att äta vad kan man inte göra av papiér maché.
Är tapetklister undrar jag. Det kanske t.o.m går att äta.

jag kan kalla mig birgit.. sa...

Undringen var...
är tapetklister giftigt?

Rick sa...

Nu börjar vi diskutera ämnen som går utanför mitt kunskapsområde. Det känns mer som Clas avdelning.

Anonym sa...

Bästa Birgit, om det nu är det du vill kalla dig.
Visst är det ett matnyttigt tips för man KAN äta tapetklister. Om du gör det själv. Och för att lalla med papiér maché tror jag nog att det räcker med en hemmagjord laddning. Rör ihop vatten, socker, potatismjöl och eventuellt lite salt. Se där...lite klister för papiér machébygget eller en stadig lunch för hemmapysslaren. Själv föredrar jag nog att smyga ner till min lokala kinakrog och ta del av deras buffé för 60:-.
Jag rekommenderar dock inte att du snaskar i dig klister du köpt i färgaffären. Kemiska preparat är aldrig bra för hälsan. Då kan man till exempel glömma bort hela stand up comedy-föreställningar man varit på några timmar innan.
I övrigt kan jag konstatera att jag inte är speciellt bevandrad i papiér maché och dess användningsområde. Jag vet att Lolita Pop, fint popband från Örebro, en gång sjöng "Jag har en stor idé gjord av papiér maché". Och jag tror inte George Costanza var helt fel ute...om jag säger så.

Anonym sa...

Kan inte släppa tanken på vilka musikaliska stordåd trion Michael Machell, Ezrashefer och The Legendary Stardust Cowboy skulle kunna uträtta ihop...Snacka om supergrupp!

Rick sa...

Frågan är vem som skulle vara bäst att ha som frontfigur? Ezrashefer?

Anonym sa...

Tror inte "The Ledge" tillåter att någon annan än han själv står längst fram.