måndag, september 22, 2008

Meet Glen Campbell

Glen Campbell är en i raden utav gamla rävar som gör plattor med covers, fräsh produktion och hjälp av yngre musiker. Glen får här hjälp av bl.a Jason Falkner, Roger Joseph Manning Jr och Rick Nielsen. Valet av albumets covers är också smakfullt valt, här tolkas Travis, Tom Petty, U2, Lou Reed, Jackson Browne, Paul Westerberg, Green Day, Foo Fighters. När plattan avslutas med Lennon´s "Grow old with me" då tänder jag cigarettändaren och höjer den i skyn och sjunger med:
Grow old along with me
The best is yet to be
When our time has come
We will be as one
God bless our love
God bless our love

22 kommentarer:

Anonym sa...

Knô daj in fast dôrra ä trång för här ä enna nått på gång... Vet inte varför men den raden kändes liksom rätt efter att ha läst dagens Rick-inlägg.

Rick sa...

Hur menar du då clas? En förklaring vore på sin plats.

Anonym sa...

Vissa saker kan man inte förklara. Vissa saker ska man inte förklara.

Anonym sa...

Kan det vara hans namn (Glen) som gjorde att Clas genast gjorde en koppling till Göteborg och "Knô dig in..."? Just nu känns det som jag mest är road av att läsa era kommentarer än själva inlägget.Beror förmodligen på att jag (som vanligt) inte har en aning om vem gubben på bilden är.

Anonym sa...

En av mina topp tio favoritlåtar all time är "Wichita Lineman" med Glen Campbell. Vilken låt! Vilken melodi! Vilken text! Vilken röst!

Jahaja! Den gamle basisten Mr Rogga gillar The Doors! Vi förflyttar oss tillbaka i tiden, närmare bestämt till april 2003 timmarna innan en Jayhawks-konsert på Södra Teatern. I en diskussion angående White Stripes citerar jag en viss person:

- Jag kan aldrig gilla ett band som inte har en basist!

"I know I need a small vacation but it don't look like rain."

Anonym sa...

Doors hade ingen permanent basist i bandet, vilket såklart var lite illa, men diverse basister medverkar dock på plattorna.
White Stripes däremot har en otroligt dum idé om ett sound - utan bas = tunt!

Anonym sa...

jag såg weather report med jaco pastorius live i göteborg för många år sedan. det var basist det.

Rick sa...

Jag förstår inte hur du kan tycka att White Stripes sound bygger på en dum idé, det var väl nåt om HC Andersen?

Var det inte Manzarek som spelade bas på keyboarden?

Bas är ett underskattat instrument.

Anonym sa...

Live körde väl Manzarek delvis "bas" på sin keyboard och han spelade även bas på första plattan, men därefter var det studionbasistmusiker.
En riktigt bra basgång kan göra en sommar!

Rick sa...

Jo, det kan man ju höra på Pontiaks sommarhit.

Anonym sa...

White stripes är lite av mitt "Malla". De ska visst göra soundtracket till en nyinspelning av klassikern "Kejsarens nya kläder".

Anonym sa...

Apropå Roger vs White Stripes; Är inte R.E.M. även ett Malla för dig?

Apropå "New Morning" med Dylan: "The man in me" är en riktig kanonlåt med glad la-la-la-refräng.

Bon Iver gjorde en bra spelning igår på Berns. Knökat med folk och fin stämsång från bandet. Håkan S från Aftonbladet var där. Han såg liten och rädd ut när han upptäckte en medlem från The Stonefunkers i publiken :-)

Rick sa...

Att göra en "Plura" är ju numera ett känt begrepp. Att vara en "Malla" är ett nytt som fötts på bloggen.

Anonym sa...

vilket gör att jag inte längre kan eller vill figurera på nämnda blogg. tack och adjö. ha't gott kamrater och andra.

Rick sa...

Först Zacke och sen Clas. Två tunga kommenterare lämnar bloggen.

Anonym sa...

Jag ser att Campbell gör Pettys "Walls". En Petty-favorit för mig! Jag har för mig att TP skrev den till Ed Burns film "She´s the one". Måste kolla upp Campbell-plattan.

Visst skämtar Clas..? Annars förstår jag inte riktigt.

Rick sa...

Jo, det är rätt Mats, "Walls" är med på soundtrack-plattan.

Skämtade Zacke när han hoppade av?

Anonym sa...

Nu darrade jag till! Men varför? Jag frågar mig fortfarande varför? Är Clas och Malla bröder? Bluesbröder!

Rick sa...

Den som lever får se...

Anonym sa...

"Glempa" gör även en skön version av min absoluta Replacementsfavorit - den fina "Sadly beautiful". God smak!

REM är så tråkiga att hälften vore nog!

På tal om ingenting - den taktfasta galet syntetiska trumvirveln som maler på genom hela låten "Born in the USA" är antingen stor producenthumor, eller så kan det var det sämsta trumsoundet i en rocklåt, någonsin.

Rick sa...

Om inte annat så är det kanske det sämsta "trumspelet" någonsin. Vete tusan om det går att kalla trumspel, det är väl bara virvelslag man hör.

Näsan sa...

Jag erkänner det är jag som spelar trumma på Born...