söndag, september 14, 2008

Tage pratade en sommar


Snubblade igår över ett sommarprogram med Tage Danielsson. Programmet var ifrån den 12 juli 1967 och var otroligt roligt att lyssna på. Musiken som han valde till programmet framfördes av följande: Sammy Davis jr, Gals and Pals, Lisbet Bodin och Vårat gäng, Miriam Makeba, Kalle Jularbo, Frank Sinatra, Nancy Sinatra, Edvard Persson, Jimmy Durante, Monica Zetterlund, H.M. Woods, Ella Fitzgerald, Brita Borg, Burl Ives, Evert Taube, Rosemary Cluny, Harmony Sisters, The Happenings, Bing Crosby, Doris Day, Judy Garland, Ulla Billquist, High Barbaree, The Waikikis, Sara Vaughn, John Philip Souza, Sickan Carlsson och Åke Söderblom, Quincey Jones, Lisbeth Berg, Flannagan och Allen

Inte så mycket pop och rock men ändå god musiksmak.
Stöp också över en höööööög av gamla Lindeman inspelningar av Hasse & Tage för några veckor sedan. Jag undrar hur mycket att alla Lindemän som var improviserat?

Dagens inlägg avslutas med en dikt av Tage.

Här står nu en höstdag
Här står nu en höstdag förtrollande skön
och pockar på uppmärksamhet.
Och här sitter jag med mitt klank om miljön,
en ständigt förbannad poet
med surmulen uppsyn och träsmak i röven.
Jag tror jag går ut bland de gyllene löven.

Här lyser en höstsol förtrollande gul.
En vind smeker varligt min stuss.
Som ekorren samlar på nötter till jul
jag fyller mitt visthus med plus.
Man skriver om minus. Men sällan förklarar
man tydligt och klart vad det är man försvarar.

Här står nu en ek så förtrollande stark
och ökar mitt gladkapital.
Nu sipprar det fram ur min vresiga mark
en källa, kristallklar och sval.
Jag tillönskar Sverige all lycka och medgång.
Sen blir jag väl arg, efter soldjävelns nedgång.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det sägs ju att alla Lindemän var improviserade. Tage läste en rubrik ur dagsfärsk tidning och Hasse körde igång. Sant eller inte spelar ingen större roll, resultatet var oftast fantastiskt.

Rick sa...

Jo, det sägs ju så...

Anonym sa...

Nog spelar det lite roll angående deras genialitet om det kom fritt ur hjärtat eller byggde på ett i och för sig bra manus.

Anonym sa...

Det som skrivits ned i manus har väl förhoppningsvis en gång kommit fritt ur hjärtat...