tisdag, januari 06, 2009

Coola killar

NHL - 70-tal
Coola killar!





9 kommentarer:

Näsan sa...

Torka tårarna Clas och Rick, jag har börjat jobba igen. Juha Widing och Robert Tedenby, två namn som förpliktigar i hockeysverige. (Fotnot: Öviksfödde ungdomsligisten Robert Tedenby sedemera Prästen Robert Tedenby är pappa till en av småkronorna). Minns när vi mötte Pingstkyrkan i Innebandy och Robert blivit nyfrälst. Satte in han med en oschysst tackling i skjutdörrarna, när han stirrade med svarta ögon på mig, kontrade jag med; "-Vänd andra kinden till Robert!". Bytet efter blev jag helt överkörd...

Rick sa...

Välkommen tillbaka till verkligheten Näsan!

Ska det kontras med en innebandyhistoria från Ö-vik så får det bli den när Ebbe var med i Jörgen HDA i brun långärmad skjorta (vi hade bestämt att alla skulle ha svarta T-shirts) och brun gubbkeps. Inte konstigt att han såg "ditritad" ut på planen.

Näsan sa...

Det var grym "Roger Rabbit" känsla när Ebbe sprang efter långsidan på Sporthallen. Snacka om ditritad! Var det samma cup då "Wågge" satte ett skott i ribban i första anfallet mot oss, och Solax sa till mig, vi FÅR INTE förlora mot JHDA!

Rick sa...

Japp, vi snackar samma cup. Jag tror att Lill-Pelle också var med, det var i alla fall han som kom på namnet JHDA.

Näsan sa...

Som numera är VD på ett Verkstadsföretag, men fortfarande grymt strulig...

Anonym sa...

Robban T & Lelle H var en fin duo.

Var även "råkämpen från Skogslöparna" med i den cupen?

Underbart med gamla NHL-legender.
Ett fint gammalt hockeyminne från Parkvägen var att 5 år äldre Pelle Strömbäck brukade stå och skjuta stenhårda skott med puck på mig, iförd enkel målvaktsutrustning någon gång under lågstadiet.
Det var både kul och skrämmande. Mamma Ruth blev dock lite chockad när hon en gång såg det och därefter fick det bli tennisboll vill jag minnas. Pelles hockeyfavoriter var för övrigt Bobbyrna Orr och Hull som just enligt uppgift sköt stenhårt.

Rick sa...

Oj vad många rykten det gick om hur hårt Bobby Hull sköt! Han sköt genom en plock och en hand var ett. Ett annat var att han hade skjutit igenom en sarg, men det bästa ryktet var att han hade skjutit igenom en lastbil!!! Hur nu någon kommit på idén att ställa en lastbil framför Mr Hull: -Försök nu att skjuta igenom lastbilen Bobby! Så jävla bra!

Anonym sa...

Hans slagskott noterades en gång för 118.3 mph (190.4 km/h) och han åkte skridskor i 29.7 mph (47.8 km/h).

Anonym sa...

Lill-Strimma och Ulf Sterner regerar.