onsdag, januari 21, 2009

Dylans tidiga 80-tal


Efter skriverier på bloggen om Dylan på Letterman show förirrade jag mig in i dennes 80-tal. Hans tre första 80-tals plattor har jag mäktat med och jag får se om jag orkar ta mig vidare fram till slutet med "Oh Mercy". Att hoppa in i Dylans 80-tal känns som att kliva in i ett tält väckelsemöte någonstans i den amerikanska södern (ja, vad vet jag hur det känns?). Efter uteblivna framgångar med "Saved" och "Shot Of Love" släppte han "Infidels". Producentvalet föll på Mark Knopfler efter att Bowie, Costello och Frank Zappa?! varit på tapeten. Inledande "Jokerman" visar tydligt att Dire Straits huvudman haft åsikter. Måste bara länka till "Jokerman" hos Letterman. Här. En annan version på Woodstock 1994 hittar du här.

Infidels sålde guld i USA och Canada.

Har på senare år upptäckt att jag är otroligt höjdrädd. Det var inte like läskigt att klättra upp på taket i förrgår när det var mörkt.

Åt thaimat igår. Var tvungen att handla en egen burk jordnötssås då det inte medföljde någon. Asiatisk mat utan jordnötssås är som att äta pizza utan bröd.

Kanadensiska The Gruesomes var garagelegender på 80-talet. Comeback plattan "Cave-In!" som kom 2000 är riktigt bra.


Lukas Karlssons axelskada ser ut att vara illa. Troligtvis blir det nog inget mer spel i vm för honom. Ikväll mot Kuwait spelar det nog ingen roll men det har nog betydelse för fortsättningen.

Läste att Dalibor Doder´s agent är Spaniens förbundskapten. Snacka om att marknadsföra sig.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det finns några riktiga guldkorn på "Infidels". Och Mick Taylor lägger några fina solon. Sly och Robbie utgör ju dessutom en rätt tajt rytmsektion.

Rick sa...

Hade ingen aning om att Sly och Robbie var med. Det förklarar soundet.

Anonym sa...

"Shot of love" är en dold Dylan-platta. Ingen höjdare, men "Heart of mine" och "Every grain of sand" är fina. "Saved" är tråkig, men gospeln "Pressing on" är jag svag för. "Infidels" har många fina stunder.

Funderar på att anordna en Dylan-kväll i Kummelnäs. Dvd-visning, låt & albumlistor, Dylantårta, Dylanperuker - hela paketet.

Rick sa...

Låter trevligt. Jag ska kolla bland mina Dylanperuker.

Anonym sa...

Jag kollade mest solbrillor och frisyrer i detta inlägg.