onsdag, januari 21, 2009

Peo vs. Lajban

Vi startar en liten omröstning igen. Denna gång gäller det serietidningarna Peo vs. Lajban. Nedan får ni lite mer kött på benen. Omröstningen avslutas fredag kl. 15.00.
Buspojken Peo var till kynne och utseende mycket lik Dennis. Den enda tydliga skillnaden var att han var mörkhyad (med en svart far och en vit mor), samt att hans äventyr ibland tog mer fantasifulla språng och innehöll element som rymdmänniskor och talande djur.

De första två åren innehöll tidningarna inga serier, utan enbart sagor, illustrationer och pyssel. Från 1972 utvecklades den alltmer till en renodlad serietidning. Som symbol för tidningen specialproducerade man en huvudserie – även den kallad "Lajban" – som handlade om ett busfrö i samma tradition som "Dennis" och "Peo". Figuren skapades av Olle Snismarck, som tecknade åtskilliga av de tidiga avsnitten. Bland andra serieskapare som tecknat serien märks dansken Eigil Johansen och tysken Bob Heinz (texten tagen ur seriewikin).

9 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk va´man/jag har glömt.Men du kommertydligen ihåg?!

Anonym sa...

Har inget minne av att Peo var mörk. Och trodde tidningen hette Lajban och killen något annat. vad man glömmer..

Rick sa...

Jag lägger min röst på Lajban. Peo har en rymdfigur till kompis vilket är oslagbart men ser man ut som en garagerockare så måste man få min röst, därför skänker jag min röst till Lajban.

Ställningen i Peo vs. Lajban efter tre röster:

Lajban 1 röst
Peo 1 röst
Blank röst 1 röst

Anonym sa...

Lajban får min röst och det för pysslet. Min passion redan för många många år sedan.

Anonym sa...

Min röst går till lill-Obama, dvs Peo.

Anonym sa...

Peo är vinnaren i mina ögon. Främst för hans attityd att det är helt normalt att ha en rymdvarelse som bästa vän.

Såg att SVD recenserade en film om Olle Ljungström. Den måste ses!

Rick sa...

Ställningen i Peo vs. Lajban efter fem röster:

Lajban 2 röst
Peo 2 röst
Blank röst 1 röst

Hörde också att det var nåt på g om Olle. Låter intressant.

Anonym sa...

Jag röstar på garagerockaren Lajban - Ljusne Airports femte medlem.

Anonym sa...

Peo får min röst.