tisdag, januari 20, 2009

Zick Zack

Zick Zack var ett svenskt TV-program som sändes 1988 i SVT. Programledare var Tommy Engstrand, Bengt Bedrup, Pa Neumüller och Monica Dominique.

Zick Zack var delvis tänkt som uppföljare till den tidigare succén Razzel. I Zick Zack hade man precis som i Razzel direktsänd Lotto-dragning, med samma maskin som tidigare hade använts i Razzel. I programmet var det många tävlingar av olika slag som tittarna kunde delta i och det fanns möjligheter att vinna mycket pengar.

Programmet väckte redan från början stor skandal. Det började med att Lotto-dragningen inte fungerade tillfredsställande. Snart kom också hård kritik mot programmets innehåll. Redan efter några få avsnitt hoppade Bengt Bedrup och Monica Dominique av från programmet, så Tommy Engstrand och Pa Neumüller fick leda det ensamma. SVT lade ner programmet långt innan det var tänkt till följd av ett utslag i Radionämnden som prickade programmet för att otillbörligt ha gynnat dåvarande Tipstjänst. Tommy Engstrand avslutade sista programmet med att kasta ut bollar av den typ som användes till maskinen för Lotto-dragningen och säga: "Zick Zack är nu slut, en del är glada för det." (taget ur Wikipedia).

Kommer ni ihåg vinjetten? Kolla här.

36 kommentarer:

Anonym sa...

Det är Razzels laguppställning som är på bilden va? För jag kan inte se vare sig Dominique, Bedrup eller Neumüller. Däremot Lelle Swahn, Pelle Berglund och Gun Hägglund. Tommy Engstrand ser dock lika äckligt Djurgårdsflepig ut som alltid.

Rick sa...

Japp, Razzelgänget på bilden, hittade inget med Zick Zack gänget. Troligtvis har de tagit bort alla bildbevis från nätet.

Djurgårdsflepig?! Ibland kan du vara riktigt rolig och träffsäker Clas!

Anonym sa...

Har alltid imponerats av Swahns frisyr. Ser ju ut som om han har en våffla eller pannkaka på svålen. Han var dessutom alltid lite f ö r lätt och ledig i sin framtoning.

Rick sa...

Kolla in den andra bilden på inlägget om Lennart Swahn den 2:a september, där kan man snacka pannkaka på svålen

Näsan sa...

"Foppa" på is samtidigt som jag käkade kyckling (ej Carbanara) på Arenan. Skall man börja hoppas igen.. Eller???http://www.modohockey.se/

Anonym sa...

Hoppas på vaddå? Bättre väder? Löneförhöjning? Ljusne Airport's debutplatta?

Rick sa...

Jag hoppas på Ljusne Airport´s debutplatta.

Anonym sa...

Blir det några Jackson Brownelåtar på den?

Anonym sa...

Obama är på plats! Eftersom ingen annan här på bloggen verkar bry sig måste jag få notera det. Det är stort! Alldeles jävla jättestort!

Anonym sa...

Och Foppa är på plats i "Banken"!

Rick sa...

Foppa är på plats i "Banken"!
Det är stort! Alldeles jävla jättestort!

Anonym sa...

It´s time for change! Go Foppa!

Såg TV4-nyheterna nyss och ett reportage om filmen Mammut. Är inte Rick och Lukas Moodysson lite lik varandra!?

Anonym sa...

Har samma förhållande till "Foppa" som till han den där fotbollspelaren...hm...vad heter han nu igen...ja, det börjar på Z i alla fall.

Anonym sa...

Tror att han heter Zlatan... Han som plockade hem årets spelare, årets utländska spelare och årets mål i Italien. Överskattad! Liksom Foppa! Jag förstår inte vad tränarna ser i dem...

Näsan sa...

Obama? Är det den högerskjutande backen MODO så väl behöver i Powerplay? Det är stort att han kommer och förstärker!

Rick sa...

Att skriva ett inlägg på bloggen kl. 04.38 är beundransvärt Clas!

Snälla, jämför inte Z och Foppa. Tycker att Foppa visar upp ett betydligt mognare och trevligare yttre än vad den där bortskämda fotbollsdivan gör. Sen får han vara hur bra som helst.

Näsan sa...

Zlatan påminner mig mycket om två killar jag kände i min ungdom radarparet: Steffe J och Tompa N. Två slynglar som "moonade" kallade folk för "ficke" osv... Nu är dom lite mognare...

Rick sa...

Ja, se den där Tompa...

Anonym sa...

Om man utses till årets spelare är man då inte automatiskt även årets utländska spelare? kan man bli mer än årets spelare?

04.38...jo, men jag var ju tvungen att släppa in lämmeln så jag var ju ändå uppe.

Rick sa...

Släppa in en lämmel? Jag trodde det var en lämmel som ville ut?

Anonym sa...

Som ung tror jag att Obama var rätt lik Peo från den fina gamla 70-tals serietidningen med samma namn.

Rick sa...

Obama och Tiger Woods är rätt så lika. Peo, vilken underbar tidningn, precis som Lajban. Lajban såg ut som en garagerockare med lång lugg och lång pottfrilla.

Anonym sa...

Peo och Lajban - underbart! Jag hade helt glömt bort de serierna.

Jag kan också irritera mig på saker hos Zlatan. Ibland retar jag mig, ibland är det bara roligt med någon som sticker ut. Men hans fotbollskonster gör mig alltid varm om hjärtat. Om nr 21 har jag inget ont att säga. Untouchable!

Anonym sa...

Mycket snack har det ju varit om den där straffen "Toffeln" la -94. Snygg. Visst. Men Kenta Nilsson gjorde den ju några år tidigare.

Rick sa...

Om Foppas storhet bara skulle ha varit en straff som betydde ett OS guld 1994 skulle det nog inte varit så mycket uppmärksamhet nu.

Näsan sa...

Kenta Nilsson sa en gång när hans frilägesmål jämfördes med Foppas straff: "-Jag gjorde mål i mitten på andra perioden i gruppspelet mot ett reservbetonat USA i VM. Peter slog en straff i OS i ett avgörande läge, det går inte att jämföra, jag hade aldrig tordas slå en straff i det läget..."

Anonym sa...

Ja, ja, ja..."Foppa" är väl världens åttonde underverk då. Jag ger mig. Och Zlatan är det nionde. Jag har haft så fel. Ledsen killar att jag inte har sett sanningen. Och Kentas straff var ju som vilken straff som helst. Skönt att man får lära sig vad som är rätt och fel här i livet.

Näsan sa...

Än en gång: Kentas var ingen straff! Han kom fri från mittzon. Men det var ett grymt snyggt avslut. Kul att Du äntligen inser Foppas och Zlatans storhet! Det är skönt att vi kan lära varndra vad som är rätt och fel (du har ju kört en del lektioner själv), ha en bra dag. Själv började jag jobba 05.00 i morse... Helt sjukt, jag skulle ha ett kvällsjobb istället...

Rick sa...

Sluta tjabla nu grabbar och ägna er åt viktigare saker istället, typ rösta på Peo eller Lajban.

Näsan sa...

Känner igen båda tidningarna men har ingen känsla eller minnen av dem. Min röst går i Barack O tider till Peo! Är Du vaken redan Rick, som lärare kan man väl ligga och dra sig? Var inte Du höjdrädd redan på balkongen innan Cure konserten?

Anonym sa...

Allvarligt talat så skiter jag fullständigt i både Foppa, Zlatan och Kenta. Men jag har ju förstått att de två förstnämnda är heliga kor på denna blogg.

Vad beträffar valet mellan Peo och Lajban så känner jag inte till någon av dem så jag röstar blankt.

Rick sa...

Det finns två heliga kor på bloggen och det är Kalle Sändare och Peter Apelgren.

Har du missat Peo och Lajban? Stackare!!!

Rick sa...

Det var innan Cure konserten min höjdrädsla föddes!

Anonym sa...

jag känner till dem, inte läst dem. jag läste nme och melody maker då det begav sig.

Rick sa...

Läste du NME och Melody Maker 1972? Det var strongt!

Anonym sa...

Nä...du har rätt. Det var nog först 1974 jag började läsa dem hemma hos kusin Stefan.

Känner mig inte särskilt ledsen över att ha "missat" Peo och Lajban.