söndag, januari 04, 2009

Snatterpinnar

Ett instrument som av olika anledningar glömts bort fick under julhelgen sin renässans. Instrumentet som genom tv-serien "Söderkåkar" åter fått upprättelse. Jag pratar om snatterpinnar. Vem minns inte Tor Isedal i sin livs roll som snickaren Lasse, ständigt spelande på dessa snatterpinnar. Bloggen har blivit nerringda av nyfiket folk som gärna skulle vilja lära sig spela detta underskattade instrument. Klicka på nedanstående bild och hitta kursen du letar efter.

Här är de fyra viktigaste hörnstenarna när det gäller snatterpinnespelning:

1) Håll pinnarna i höger hand som på bilden.

2) Kläm fast den övre med tummen och låt den undre hänga lös och slå.

3) Gör en rörelse (från kroppen) som bildar en åtta.

4) Gör snärtiga rörelser som ett backhandslag i bordtennis.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Om man är vänsterhänt då och dessutom sågat av sig tummen?

Anonym sa...

Då får man spela på läppen.

Anonym sa...

Är det inte svårt att göra en rörelse som bildar en åtta med läppen?

Anonym sa...

Det är svårare att göra snärtiga backhandsslagsrörelser med läppen.

Anonym sa...

Vad kallas kvinnans motsvarighet till mannens pungsvett?
Läppglans

Rick sa...

Vi sätter härmed punkt i denna fråga.

Anonym sa...

Ja det där blev ju riktigt otrevligt...

Anonym sa...

Nu har Cliff kommit på besök! Vilket trevligt sällskap han är den pojken.
Tack Rick!

Rick sa...

Vilket kaffe bjöd du på?

Anonym sa...

Jag hoppas att det INTE var Gevalia.Som tillhörande kaffebröd tror jag att blogginnehavaren skulle rekommendera Hägges goda kubb! Eller vad säger du Rick? Har inte de fallit i glömska?

Anonym sa...

Det blev en kopp Maxwell House och till det en bit hembakad sockerkaka.

Anonym sa...

Varför inte Gevalia?

Anonym sa...

Du kan inte säga att Gevalia smakar gott! Har försökt med olika sorter...men nej.Zoegas Mollbergs blandning får det vara för min del.Men sen får jag ju heller aldrig oväntat besök.

Anonym sa...

Skicka din adress så kan vi väl fixa det på nått sätt.

Rick sa...

Jag säger ingenting jag...