måndag, januari 12, 2009

Musiker med hatt

Gårdagskvällen ägnades åt Ernst-Hugo Järdegård och skånska mord. Vilken skådespelare! Ser fram emot de två nästkommande söndagsfilmerna. Synd bara att det inte är textat. Ernst-Hugo skall enligt uppgift ha varit väldigt modemedveten och hans favoritmärke ska ha varit Armani.

Robyn Hitchcock´s nya album - "Goodnight Oslo" är hans bästa på många år.

I ett av gårdagens inlägg fanns en bild på Hellacopters där Nicke Andersson frontar i hatt. Tanken slog mig att det funnits en del hattherrar inom musikvärlden genom åren, och jag vet inte, hatt och pop och rockmusik, hör det ihop? Tom Petty har väl burit hatt med värdighet men en sån som Peter Lemarc. Jag är skeptisk.



Aldrig har väl en omröstning fångat så mångas intresse? Har du inte röstat ännu så har du fortfarande chansen, onsdag kl. 15.00 stannar världen.

20 kommentarer:

Anonym sa...

vad är det som är så roligt med en bälta?

Anonym sa...

Erik lägger sin röst på vandrande pinne.Storasyster Anna ber att få återkomma i ämnet.Hon behöver betänketid.

Rick sa...

Ja, vad är det som är så roligt med ett bältdjur? Vandrande pinnen som ligger sist är roligare.

Att Modo slog Timrå är roligt om inte annat.

Den aktuella ställningen efter 29 röster:

Bältdjuret 3 röster
Hund 2 röster
Myrslok 2 röster
Sengångare 2 röster
Mullvad 2 röster
Tamråtta 2 röster
Tvättbjörn 1 röst
Utter 1 röst
Babian 1 röst
Murmeldjuret 1 röst
Näbbdjur 1 röst
Näsapa 1 röst
Bäver 1 röst
Ko 1 röst
Känguru 1 röst
Kakadua 1 röst
Schimpans 1 röst
Vårtbitare 1 röst
Orangutang 1 röst
Delfin 1 röst
Gorilla 1 röst
Vandrande pinne 1 röst

Anonym sa...

Man S K A vara skeptisk mot en sån som Peter Lemarc.

Rick sa...

Jag är skeptisk mot Peter Lemarc, men ska man vara skeptisk mot musiker i hatt?

Näsan sa...

Ett djur som ser ut att det blivit konstruerat av ett barn på speed och valium, dvs ett taxhuvud, kropp som ett dragspel och svans som sista tredjedelen av en boaorm, ja vad är egentligen roligt med det...? Peter Lemarc har gjort en av Sveriges bästa låtar genom tiderna (textmässigt) "En mans tomma löften". Tack Matte B för den upptäckten!

Rick sa...

På tal om roliga djur, vad röstar dina föräldrar på?

Peter Lemarc håller samma klass som Mikael Rickfors, dvs ingen.

Anonym sa...

Det finns nog de musiker som vekligen burit sin hatt med den äran. Dr. John, Petty, Dylan osv.

Rickfors har i alla fall varit med i The Hollies.

Vem har bestämt att "En mans tomma löften" är en av de bästa svenska texterna någonsin?

Aha...du går på djurets utseende. Själv gick jag på personligheten när jag valde tamråttan.

Jag återkommer med några dagisröster.

Anonym sa...

vekligen? nä nä nä veRkligen ska det vara. sorry!

Rick sa...

Rickfors har varit/är med i Grymlings också. Sen har han skrivit den näst bästa svenska text (vingar).


Jag har amorterat på livet, stått längst bak i kön
Aldrig haft semester eller tagit ut nån lön
Jag har levt som miljonär, och unnat mig allt
Den som lever på kredit för betala tusenfalt
Jag har förstått nu och jag vet vad jag vill
Vad jag ska göra och använda framtiden till
Jag ska köpa vingar för pengarna och flyga ut över ängarna
Jag ska köpa vingar för pengarna och flyga ut över ängarna
För det finns en särskild mening med att bara finnas till
Att göra det man måste är att göra det man vill
Jag skymtar en förmögenhet i skuggan av en dröm
där fåglarna är vilda när dom vaknar ur sin sömn
När jag har flugit tusen mil ska jag flyga tusen till
För att göra det man måste är att göra det man vill
Mina vingar skall jag fästa med en kärlek som är sann
Mina vingar ska jag vinna och säja "Hej, jag vann"
Men du vinner ingen frihet utan att offra den du var
och vända dig mot vinden och skrika ut ditt svar

Hur rolig personlighet har en tamråtta?

Anonym sa...

Dr Bombay har också hatt. Eller räknas turban som hatt? För några år sen fick jag med mig Mats N på Gröna Lund för att se Bob Hund. Vi stod och väntade på konserten, två rökbomber smäller av och in på scenen kliver Dr Bombay. Ridå ner! Han öppnade för övrigt med en tung version av "Calcutta".

Susanne lägger sin röst på elefanten. Själv gör jag ett sista desperat försök med min kampanj. Släpper därför lite sengångarinfo:

Ungarna föds i fritt fall och gör ett bungy-jump i navelsträngen och blir sedan upphissad av mamman. Sengångaren är alltså rolig från sekund 1!

Sengångaren rör sig i en hastighet av 4-5 meter i timmen om den är omotiverad. Om den är jagade rusar djuret fram i 4 meter per minut! Rolig, men jävlig långsam alltså.

Anonym sa...

Och varför klev Dr Bombay in på scenen. Vikarerade han för Thomas Öberg? Nej, jag hade läst fel speldatum i tidningen. Missade att skriva det.

Rick sa...

Dr Bombay... att se honom live måste ha varit nåt. Vad hände med den stackarn?

Den aktuella ställningen efter 30 röster:

Bältdjuret 3 röster
Hund 2 röster
Myrslok 2 röster
Sengångare 2 röster
Mullvad 2 röster
Tamråtta 2 röster
Tvättbjörn 1 röst
Utter 1 röst
Babian 1 röst
Murmeldjuret 1 röst
Näbbdjur 1 röst
Näsapa 1 röst
Bäver 1 röst
Ko 1 röst
Känguru 1 röst
Kakadua 1 röst
Schimpans 1 röst
Vårtbitare 1 röst
Orangutang 1 röst
Delfin 1 röst
Gorilla 1 röst
Vandrande pinne 1 röst
Elefant 1 röst

Anonym sa...

Klipp från Wikipedia:

Jonny Jakobsen, född 17 november 1963 i Malmö, är en svensk artist mest känd under artistnamnen Dr. Bombay.

Jakobsens skivbolag hittade senare på figuren Dr. MacDoo, som var Dr. Bombays kusin från Skottland. Principen var densamma, men singeln Macahula Dance blev inte lika framgångsrik som Dr. Bombay-låtarna.

Sommaren 2005 bytte Jakobsen skepnad igen och blev mexikanen Carlito. Under den pseudonymen har Jakobsen sedan 2006 varit aktiv i Japan och släppt ett flertal skivor.

Rick sa...

Det låter ju lika desperat som Robinson-Robban.

Anonym sa...

Säga vad man vill om Jonny Jakobsen men rent ekonomiskt har han det nog bättre än alla oss här på bloggen.

Har du ägt några tamråttor?

Här kommer personalen på Förskolan Blåklintens röster:

Mathilda: katt
Carola: ekorre
Carina: katt
Maria: struts
Cissi: myrslok
Anita: iller
Åsa: myra
Ingalill: åsna
Maria: hund

Anonym sa...

Bara en sån sak som att Clash valde att ha med bältdjuret i videon till "Rock the Casbah" säger em hel del om hur skoj bältdjuret är.

Rick sa...

Så där ska en slipsten dras Clas! Jag är imponerad.

Den aktuella ställningen efter 39 röster:

Hund 3 röster
Myrslok 3 röster
Bältdjuret 3 röster

Katt 2 röster
Sengångare 2 röster
Mullvad 2 röster
Tamråtta 2 röster

Tvättbjörn 1 röst
Utter 1 röst
Babian 1 röst
Murmeldjuret 1 röst
Näbbdjur 1 röst
Näsapa 1 röst
Bäver 1 röst
Ko 1 röst
Känguru 1 röst
Kakadua 1 röst
Schimpans 1 röst
Vårtbitare 1 röst
Orangutang 1 röst
Delfin 1 röst
Gorilla 1 röst
Vandrande pinne 1 röst
Elefant 1 röst
Ekorre 1 röst
Struts 1 röst
Iller 1 röst
Myra 1 röst
Åsna 1 röst

Anonym sa...

Murmeldjur! Tänk bara på "Måndag hela veckan".

Näsan sa...

Mick Jones & Joe Strummer röstar båda på Bältdjuret!